Tilanne korjaantuu tänään, kun tapaamme tänään illalla unkarilaisen ystävämme S:n, joka on nyt Suomessa. Hän on tuonut minulle täydennystä. Stadissa on tapana käydä Stockmannilta, jos muualta ei löydy. Se täytyy vielä tarkistaa. Toivottavasti Stocka on tässä asiassa vielä voimissaan. Se kun tekee kuulemma nykyään tappiota.
Stockasta tuli mieleeni, että nuoruuteni aikoihin nykyisen Pikku-Huopalahden kohdalla oli vähän epämääräisen näköinen alue, jossa oli halpamyymälöitä. Eipä niissä tosin taidettu kahvia myydä. Paikkaa kutsuttiin Köyhäin Stockaksi. Nykyään se on kuulemma Tattarisuolla Malmin kupeessa. Tämän paikan nimi taas ei tule tattarista kuten voisi luulla vaan tataareista. Siellä on kaiketi joskus asunnut tämän Suomen vanhan etnisen vähemmistön edustajia. Tataarit olivat äskettäin otsikoissa, koska heitä asuu myös Krimillä.
Suunnittelen Photoshopin avulla neliösommitelmaa Mondrianin tyyliin. Kun saan komposition toimimaan, aion toteuttaa sen "tassuteemaa" soveltaen. Opin samalla listää Fotarin ominaisuuksia. Modrianin neliötaulut ovat mestarillisia. Niissä tuntuvat useinmiten kaikki olevan paikoillaan. Tuollaisen sommitelman teko on kuin shakkipeliä. Haetaan siirto siirrolta oikeaa tasapainoa.
Taidehistoriaa ja muutakin havinaa: Napoleonkultti ja taistelumaalarit
Ranskan suuri vallankumous 1789 aloitti kaaoottisen ajan, joka jatkui Napoleoinin sotina. Monarkia palasi, kun Napoleonista tuli keisari. Entisen vallankumouksellisen - Davidin - vimma laantui ja hänestä tuli Napoleonin hovimaalari.
Katsopa tästä Davidin maalausta Napoleon ylittää Alpit. Sankaripalvontaa. Davidin vapaus oli mennyt ja se vaikutti hänen työhönsä. Jälki oli viileää ja veretöntä. Tässä Napoleonin kruunaus.
Napoleonkultti sai muitakin taiteilijoita mukaansa. Napoleonin palvonnan lisäksi aikakauden sodat suurine armeijoineen ja taiteilijoiden luontainen kiinnostus erikoista kohtaan synnytti oikein taistelumaalauksen suuntauksen.
Yksi taistelumaalareista oli Davidin oppilas Jean-Antoine Gros, jonka tunnetuin teos on Napoleon Eylaussa.
Katsopa tästä Davidin maalausta Napoleon ylittää Alpit. Sankaripalvontaa. Davidin vapaus oli mennyt ja se vaikutti hänen työhönsä. Jälki oli viileää ja veretöntä. Tässä Napoleonin kruunaus.
Napoleonkultti sai muitakin taiteilijoita mukaansa. Napoleonin palvonnan lisäksi aikakauden sodat suurine armeijoineen ja taiteilijoiden luontainen kiinnostus erikoista kohtaan synnytti oikein taistelumaalauksen suuntauksen.
Yksi taistelumaalareista oli Davidin oppilas Jean-Antoine Gros, jonka tunnetuin teos on Napoleon Eylaussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti