Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 2. lokakuuta 2015

Hiekanjyväsenä isoissa rattaistoissa


Suurten yhtiöiden armoilla kuluttaja tuntee joskus olevansa pieni hiekanjyvänen valtavan järjestelmän rattaissa.

Minulla on Lidlistä ostettu sähköhammasharja, aivan hyvä kapistus. Tällä hetkellä minulla on ongelmana harjapäiden loppuminen. Niitä ei ole Lidlissä pysyvästi myynnissä. Lidliin tulee välillä myyntiin joitakin vaihtoharjoja, mutta nekin ovat tarjolla vain tilapäisesti. Sain kerran itsestäni niin paljon irti, että menin Lidliin sähköaparaattini kanssa, kun vaihtoharjoja oli myynnissä. Oli vaikea päätellä, sopivatko pakkauksessa olevat harjat laitteeseeni. Kun kerroin eräälle myyjälle ongelmasta, hän muitta mutkitta avasi pakkauksen. eivät sopineet.

Minua on kehoitettu ottamaan yhteys Lidlin asiakaspalveluun netissä. Tein niin ja sieltä pyydettiin jokin koodi. Laitteessa oleva kelpasi, mutta minulle kerrottiin, ettei heillä ole enää kyseistä tuotetta. Kysyin, mistä muista liikkeistä voisin saada vaihtoharjoja laitteeseeni. Eivät osanneet kertoa.

Minusta tuo on sama kuin myisi tiettyä imurimallia, mutta ei siihen sopivia pusseja.

Joskus taas on niin päin, että oheistuote onkin se varsinainen bisnes. Jonkun printterin voi saada hyvin halvalla, mutta se syökin ahmimalla värikasetteja ja ne ovat kalliita. Laite osaa vielä tunnistaa halpaversiot, joten kalliita joutuu ostamaan.

Nyt olen Applen kuluttajajärjestelmän rattaissa. Olen jo kertonut, että minulla on AppleCare-sopimus. Kolmen vuoden paketti maksoi 249 euroa. Äskettäin, kun tarvitsin apua, minulle kerrottiin, että sopimus ei ole enää voimassa. En ole käyttänyt sitä enää vuottakaan.

Ongelman syy on siinä, että minun olisi pitänyt jollakin tavalla rekisteröidä sopimus ja se on ilmeisesti jäänyt tekemättä. Olen saanut aikoinaan pienen pahvirasian, jossa oli rekisteröintikoodi. Sitä ollaan nyt vailla. Arvaattekin, onko kemoaivo löytänyt laatikkoa.

Applesta on kerrottu, että tarvittaisiin ostokuitti. 1Store kaivattiin ostopäivämäärää, jotta voisivat toimittaa uuden kuitin. Luulin löytäneeni nettipankista kyseisen tapahtuman, mutta se osoittautuikin toiseksi ostokseksi. Pankista ei oikeaa vain löytynyt. Olin ilmeisesti maksanut sen luottokortilla. Nettipankissa luottokorttitapahtumia näkyi vain lyhyeltä ajalta.

Soitin pankkiin. Siitä tulikin pitkä puhelu, sillä viehättävästi Oulun murretta puhuva neuvoja onnistui saamaan minut ottamaan vastaan uuden luottokortin Visa Electronin, jota en käytä, tilalle. Olisi hyvä olla muukin kuin MasterCard, joiksi Nordean Visat ovat muuttuneet. Uutta korttia varten kyseltiin kaikenlaista. Sitten minut käännettiin toisen toiminhenkilön puheille. Nordealla tuntuu olevan hyvä rekisteri, koska etsitty pankkitapahtuma löytyi.

Nyt oli päivämäärä tiedossa ja sain ostokuitin kopion sähköpostiini. Kun olin yhteydessä Appleen, kuitti ei ollutkaan välitön avain autuuteen. Minut käännettiin englanninkieliseen palveluun, jossa minut kehotettiin lähettämään kuitti heille. Sanottiin, että minun kohdallani mahdollisesti voitaisiin tehdä poikkeus.

Sitä odottelen.





Ei kommentteja: