Lymfoomasta selvinnyt, akuutista leukemiasta toipuva mies rakentaa uutta taiteilijaelämää

perjantai 16. lokakuuta 2015

Plussia ja miinuksia asiakaspalvelusta


Tuoreena autoilijana minun täytyy opetella pitämään huolta kärrystämme. Onnistuin töpeksimään katsastuksen niin, että näköjään kävimme Vaasassakin laittomasti. Katsastusjakso oli mennyt umpeen jo kuunvaihteessa.

Yritysten markkinointitoimet voivat tuntua häiritseviltä, jos niiden aiheet ei kosketa mitenkään altistuvia henkilöitä. Ne voivat olla kuitenkin hyvin mieluisia silloin, kun asiat ovat ajankohtaisia. Ne osuvat sitä paremmin, mitä enemmän annamme tietoja itsestämme. Markkinoija haluaa itsekin välttää turhaa mainontaa.

Katsastuslaitoksia tuntuu olevan aika paljon ja kilpailu siten kovaa. Olen saanut kahdelta suoramainoksen silloin, kun asia tuli ajankohtaiseksi. Tällainen markkinointi on palvelua. Panin mainokset talteen. Palvelun kruunaa vielä se, että molemmilla on katsastuspiste lähellä meitä.

Kun tänään toimerruin hoitamaan katsastusasiaa. Kaivoin K1-Katsastajien ja Hitsaajankadun katsastuksen lehdykät esiin. Ensimmäisessä peruskatsastus maksaa 29 euroa ja päästömittausten kanssa 59 euroa. Jälkimmäisessä vastaavat luvut olivat 47 ja 62 euroa. Ensimmäisen lehdykän alalaidassa oli hämäävästi LähiTapiolan mainos, jossa oli S-ryhmän bonuskortin kuva. Luulin, että katsastuksestakin saa bonusta. En tiennyt, pitäisikö minun ottaa palvelu päästömittauksen kera.

Soitin K1:en ja kysyin päästömittauksesta. Ei kuulemma tarvitse, jos ne on otettu huollossa. Sitä en tiennyt. En ole vielä kertaakaan huollattanut autoamme. Päättelin, että sellaisen tarvitsen. Kuulin, että hinta 59 euroa koskee nettivarausta. Näyttää lukevan lehdykässäkin. Netissä näytti olevan aika tälle päivälle kolmelta. Soitin uudestaan Kooykköseen. En muista miksi. Sattui eri henkilölle kuin äsken. Minulle sanottiin, että kello kolmen aika on varattu. Netissä näytti olevan vapaita aikoja lauantaillekin, mutta hän sanoi niidenkin olevan varattuja. Sanoin soittavani muualle.

Soitin Hitsaajankadulle. Heilläkään ei ollut vapaata tälle viikolle. Kun sanoin soittavani muualle, hän tarjoutui tekemään varauksen. Heillä näytti olevan niin hyvä systeemi, että hän oitis kysyi, käykö Itäväylä. Kävihän se. Aika löytyi helposti tälle päivälle A-Katsastuksesta. Hitsaajankadun katsastus ohjasi minut kilpailijalleen, jotta sain ongelmani ratkaistuksi. Hän kysyi samalla, saako lähettää teksiviestimuistutuksen seuraavasta katsastuksesta. Lupasin.

Hitsaajankadun katsastuksen palvelu oli briljanttia. Hän ratkaisi ongelmani ja sai minut hyvälle mielelle häntä kohtaan. Samalla hän varmisti firmalleen paalupaikan seuraavalle kerralle. Kooykkösen jälkimmäinen asiakaspalvelija kuulosti hieman töykeältä. Hän olisi voinut katsoa, olisiko heidän muissa, kohtuullisen lähellä olevissa toimipaikoissa vapaata.

Kun hain A-Katsastuksen sijaintia netistä, Kartta-Google näytti sijainnin kartalla, mutta sen lisäksi avautui ikkuna, josta näkyi, miltä liike näyttää. Eikä tässä kyllin, ruudulla näkyi myös teksti, että matkaan menisi kotoa yksitoista minuuttia. Tämä oli ilmeisesti mahdollista, koska olin varmaan raottanut yksityisyyttäni ja antanut luvan paikkatietojen käyttöön.

Itse katsastustapahtuma sujui oikein hyvin. Kun olin ajanut odottavien parkkiruutuun ja kaivelin autopapereita esiin, huomasin auton vieressä katsastusmiehen, joka kehoitti ajamaan suoraan sisään. Hän ja varsinaisen katsastuksen toimittaja olivat selvästi sisäistäneet palvelun merkityksen. Sillä voi erottautua, kun toimen tekninen puoli lienee kaikilla sama.

Kun arvioin itseäni kuluttajana, huomaan, että hinnalla, palvelulla ja monikanavaisuudella on merkitystä. Lähdin valintaan hinta edellä, mutta lopulta sillä ei ollut merkitystä, koska halusin, että autolla voi ajaa laillisesti jo viikonloppuna. Monikanavaisuus tarkoittaa sitä, että yhtiötä voi lähestyä eri tavoin. Netti on kätevä, mutta soittamalla asiat ymmärretään paremmin. A-Katsastuksessa näytti olevan mahdollista myös tulla tuosta vain katsomaan, sattuisiko olemaan vapaata.

Ei kommentteja: