Lymfoomasta selvinnyt, akuutista leukemiasta toipuva mies rakentaa uutta taiteilijaelämää

perjantai 9. lokakuuta 2015

Sähköautoko paras?


Pääministerillä on Tesla, joka toimii sähköllä. On olemassa myös hybridiautoja, jotka käyttävät sekä polttoainetta että sähköä.

Sähköauto vaikuttaa ekologiselta ratkaisulta.  Asia ei kuitenkaan ole itsestäänselvä.

Aiheesta kirjoittaa tiedetoimittaja Markus Hamilo Tiede-lehdessä otsikolla Sähköauto: vihreä vai ei? Asiaan vaikuttaa, mitä kaikkea laskennassa otetaan huomioon. Sähköauton valmistus tuottaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottorisen. Tämä ilmeisesti johtuu akuista.

Sähköauton koko elinkaaren vaikutukset vaihtelevat suuresti sen mukaan, missä sillä ajetaan. Sähkön tuotantotavalla on nimittäin suuri merkitys. Erään raportin mukaan päästöjen per kilometri vaihteluväli on peräti 70-370 grammaa. Paraguayssa ajetaan mainitun skaalan alapään lukemissa, koska siellä sähköä tuotetaan vesivoimalla. Intiassa käytetään paljon kivihiiltä ja niinpä siellä lukema on yläpäässä.

Hamilo päättelee, että sähköauto on sitä kilpailukykyisempi ympäristönäkökulmasta mitä enemmän sähköä tuotetaan ydinvoimalla.

Kuten tiedämme, ydinvoimakaan ei ole ristiriidaton energialähde.





Ei kommentteja: