Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 13. toukokuuta 2016

Jotakin on varmaan tapahtunut

Nukuin aika hyvin mutta silti olen oudon väsynyt. En jaksa oikein mitään. Taidan olla myös ruokahaluton.

Mistä näin nopea muutos. Olen jaksellut aika hyvin, kun olen ottanut kohtuullisen rennosti. Ruissalossa ollessamme aloin kokea syvää väsymystä, mutta siellä lepääminen auttoi. Nyt tuntuu, että olen pudonnut jatkuvaan syvään väsymykseen.

En tahdo uskoa sen täysin johtuvan englannin kielen puhumisesta. Olen ollut pitkään kyseisen kielen kanssa tekemisissä. Olen toiminut pitkään vapaaehtoistulkkinakin. Tiedän hallitsevani sitä kohtuullisen hyvin. Senkin tiedän, että se ei ole äidinkieli ja siksi sen käyttäminen väsyttää, vaikka sitä osaisikin. Mutta mahtaisiko kuitenkaan selittää tällaista?

Pidän itseäni optimistina. Haluan kuitenkin arvioida asioita kylmän analyyttisesti. Pidän todennäköisimpänä selityksenä sitä, että syöpä nostaa taas päätään. Syöpäsolut ovat hyviä lisääntymään ja muutos voinee tapahtua nopeastikin. Olen tavannut osasto 7A:lla miehen, jolla oli neljä kierrosta sytostaatteja takanaan ja hänen piti saada kantasolusiirre. Hänelle oli kuitenkin ilmaantunut syöpäsoluja. Hän oli siksi saamassa viidennen sytostaattiblokin ennen siirtoa, luultavasti edellisten kaltaisen.

Jos ensi tiistain luuydinnäyte osoittaa minulla olevan vain vähän jäännöstautia, voin kai edetä siirtoon, jos voin saada sen pian. Se riippuu kuitenkin osasto 7B:n kapasiteettitilanteesta. Jos tilaa ei ole lähitulevaisuudessa, saan luultavasti viidennen tavanomaisen sytostaattihoidon. En ole kuitenkaan varma, voidaanko minulle sellainen antaa, koska sytostaatteja ei voi saada määräänsä enempää. Pitää muistaa, että tämä on jo toinen syöpäni.

Toinen mahdollinen selitys väsymykselle on se, että syöpäpotilaalle voi ilmaantua mitä vain. Joku hoitaja kertoi jotenkin niin, että milloin vain voi tulla mitä vain. Tämä voi olla ehkä jokin kasaantumisilmiö.

Minun on kehotettu ottamaan yhteyden sairaalaan, jos jotakin erityistä ilmenee. Minulle on kuitenkin määrätty ensi tiistaille luuydin- ja verikoe. On minun varmaan silti syytä ilmoittaa asiasta. Teen sen, kun saan tämän postauksen valmiiksi.

Vieraamme ja vaimoni ovat Kultiksen kanssa retkellä Porvoossa. Keskityn lepäämiseen. Yritän jaksaa käydä ulkona.



2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Voimia ja lepoa!

Heikki Honkala kirjoitti...

Kiitos Sanna! Joo, ei auta kuin ottaa levon kannalta.