Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

lauantai 1. lokakuuta 2016

Kylmät jalat

Rohkeaa ihmistä saatetaan sanoa kylmäpäiseksi. Minä taas olen kylmäjalkainen. Sillä ei ole mitään tekemistä rohkeuden kanssa. Käytän kotona kaksia villasukkia, päivin ja öin. Kun lähdemme vierailulle, otamme minulle villasukat mukaan. Nykyään vedän iltaisin jalkojeni päälle peiton lisäksi osan päiväpeittoa sekä saalin. Villasukista ja peitteistä huolimatta jalkani saattavat tuntua kylmiltä.

Olimme taannoin Strassbourgissa lomailemassa. Silloin paikkaan kehittyi jonkinlainen lämpökeskittymä. Kuumimmillaan lämpöä oli noin 40 astetta. Tuolloin luovuin yhdeksi yöksi villasukistani.

Kun jalat tuntuvat jatkuvasti kylmiltä, syynä voi olla se, että ihon verenkierto on tavallista vähäisempää. Jos tämä on syy kylmäjalkaisuuteeni, vaiva on hyvin paikallinen. Käteni eivät ole kylmät eivätkä mitkään muutkaan paikat jalkateriäni lukuunottamatta.

Verisuonten supistumisherkkyys on eri ihmisillä erilainen. Siksi yksi kärsii jalkojen kylmyydessä pikkuisessakin viileydessä, mutta toinen ei. Kylmäherkkyyttä voi yrittää vähentää peräkkaisillä kylmillä ja kuumilla jalkakylvyillä. Tätä täytynee kokeilla. Pelkkä kylmä kylpykin saattaa auttaa. Lääkkeitä ei kylmäjalkaisuuteen ole tarjolla.

En ole tullut ajatelleeksi, että voisin käyttää jatkuvasti ulkonakin villasukkia. Voi olla, että minun pitää hankkia tilavammat kengät.

Yksi mahdollinen selitys on Raynaud'n ilmiö eli valkosormisuus. Siitä kärsivän potilaan muutama sormi tai varvas muuttuu kylmässä vitivalkoiseksi. Ilmiö kestää lyhyehkön ajan. Minun vaivani ei vaikuta tuolta.

Kylmäjalkaisuuden syynä voi olla myös potilaan jokin lääkitys, valtimoiden ahtauma, anemia tai kilpirauhasen vajaatoiminta.

Kylmät jalat voivat aiheuttaa uniongelmia. Tätäkin minun on syytä miettiä. En usko jäisien koipieni olevan nukkumisvaikeuksieni pääsyy. Jotakin vaikutusta voi olla.

Jalkani ovat olleet kylmävaivaiset vaikka kuinka kauan. Piirre on vahvistunut. Voi olla, että se johtuu ikääntymisestä.

Minulla on todettu lievä kilpirauhasen vajaatoiminta ja minulla on siihen jatkuva lääkitys, jolla mittausarvo saatiin alarajan yläpuolelle. Aion jutella lääkärin kanssa, voisiko annostusta nostaa.

Kerran pyysin vaimoani istumaan jalkaterieni päällä ja hän teki minulle tämän rakkaudenpalveluksen. Se auttoi.


Ei kommentteja: