Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 10. maaliskuuta 2017

Näillä mennään

Kulunut sanonta, mutta kuvaa hyvin tämänhetkisiä tunnelmiani Meilahden keikan jälkeen.

Tämän hetken todennäköisimmältä skenaariolta tuntuu, että palaan töihin ja osa-aikaeläkkeelle kevääksi, jään kesällä eläkkeelle, mutta jatkan syksyllä töitä sivutoimisena. Tutkin kuitenkin vielä vaihtoehtoja kevään jälkeiselle ajalle.

Veriarvoni ovat varsin hyvät. Neutrofiilitkin ovat palanneet viitealueelle. Tosin kreatiniiniarvo (viitealue 60-100) on noussut takaisin toiselle sadalle, minkä vuoksi suunniteltua zometa-tiputusta ei voitu tänään toteuttaa. Lääkettä "käytetään lähes yksinomaan sairaaloissa mm. luustoperäisten syöpäsairauksien sekä muiden kasvainten aiheuttaman veren kalsiumpitoisuuden kohoamisen hoitoon."

Opin tänään, että rauta on niin tärkeä aine ihmisen fysiikalle, että maksa varastoi sitä talteen. Sitä voi jemmaantua liikaa. En tiedä, onko minulla jo maksa pullollaan vai onko kyse ennaltaehkäisystä, mutta minua kupataan ensi keskiviikkona Meikussa. Leikki leikkinä, mutta minulta otetaan ihan oikeasti verta. Sitä ei panna talteen. Veren poistamisella vähennetään ferritiinivarastoa.

Minulla saattaa olla virus, koska minua hieman yskittää. Tämän asian varmistamiseksi minulta otettiin nielusta kaksi näytettä. Tuttu juttu, ensin suolavettä vasempaan sieraimeen ja perään letku, nieluun saakka. Sitten sama oikeasta sieraimesta.

Olen tyytyväinen, että lääkäri suhtautui vakavasti, kun kerroin selkävaivoistani. Minulle tehdään lähete kuvaukseen.

Silmissäni ja suussani saattaa olla lievää käänteishyljintää. Minun täytyy alkaa käyttää silmätippoja ja   ottaa edelleen Mykostatin-lääkettä suuhuni muutaman kerran päivässä.

Puhalluskokeiden perusteella keuhkoni ovat paremmassa kunnossa kuin ennen siirteen saamista.

Kerroin lääkärille, että minua väsyttää, jos puuhailen jotakin intensiivisesti muutaman tunnin. Kuulosti siltä, että tämä ei ole ihme saamieni hoitojen jälkeen.

Kevään osapäivätyö on hyvä koeponnistus. Saan kokeilla mitä jaksan.

Yksi oleellinen tieto puuttuu. Kantasolunäytetulokset eivät olleet vielä käytettävissä. Ne saadaan ensi viikolla. Lääkäri soittaa, jos on aihetta.

Tapasin Meikussa potilaskaverini, joka oli minua ennen hematologin pakeilla. Hänellä oli jäännöstautia kantasolusiirron jälkeen ja hänelle aloitettiin sytostaattihoidot uudestaan. Oli mukava nähdä, että hän on hyvää vauhtia toipumassa.

Ei kommentteja: