Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

maanantai 17. huhtikuuta 2017

Persoonallisuusmuutos

Minua ei olisi enää olemassa ilman nykyaikaista lääketiedettä . Olen saanut kaksi kertaa elämäni takaisin, mutta minulla on nyt kahden syövän uusiutumisriski ja muitakin uhkia.

Toisen kierrokselta palattuani en ole kuitenkaan sama mies, ainakaan toistaiseksi. Unohtelen asioita enkä osaa keskittyä. Ei tämä kaikki voi vanhenemisesta johtua.

Ennen olin aivan liian perusteellinen. Nyt en voi. Jaksan keskittyä vain lyhyen ajan yhteen asiaan. En viitsi lukea kirjasta montaa lukua kerrallaan. Tämä läppäröinti sopii minulle hyvin, koska voin hyppiä asiasta toiseen.

Ennen olin perusteellinen ja samalla kärsimätön. Nuo kaksi ominaisuutta ovat ristiriidassa keskenään.  Nyt haluan selvitä asioista nopeasti. Kärsimättömyys on voimistunut, mutta pitkäaikainen paneutuminen on vaikeaa.

Minusta on hauskaa olla nopealiikkeinen. Asialla on kuitenkin kääntöpuolensa. En voi sähköjänistellä jatkuvasti, koska minun pitää levätä riittävästi selvitäkseni tämänhetkisestä elämäntilanteesta. Parempi tällainen elämä kuin ei elämää ollenkaan.

En ole ennenkään pitänyt lomakkeiden täyttämisestä, mutta nyt kuponkeihin paneutuminen tuntuu ylivoimaiselta. Verkarannan välittäjä on lähettänyt meille esitäytetyn ostotarjouksen, mutta en ole jaksanut paneutua siihen kunnolla. Hyvä näin, koska olemme alkaneet empiä harkitsemamme kohteen ostamista.

Oman asuntomme alustava myynti tapahtui hyppelehtimällä. Laitoin esiin haalimiamme maisemakuvia someen. En kovin paljoa kirjoitellut. Kun saimme tiedusteluja, aloin ehdottaa puhelinkeskusteluja. Sillä tavoin selvisin nopeammin.

Tuntuu elämä sujuvan muuttuneena miehenäkin. Jos elinvuosia karttuu vähempää enemmän, saatan muuttua takaisin. Nyt tuntuu siltä, että haluan vastustaa moista taantumista. Olen saattanut löytää kovan koulun kautta jotakin parempaa.

Saa nähdä, miten uuden kodin hankkiminen sujuu sitten, kun kauppoja aletaan hieroa. Sopisin mieluummin asiat kasvokkain myyjän kanssa. Kun kaupat on neuvoteltu, tehdään paperit ja allekirjoitetaan. Siinä vaiheessa joudun ehkä paneutumaan pykäliin. Paperien teettäminen jollakin asiantuntijalla saattaisi olla hyvä ratkaisu.

Olen muuttunut leijonaksi. Kun tulee nälkä, on lähdettävä saalistamaan. Muulloin loikoillaan.

Ei kommentteja: