Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 10. elokuuta 2021

Toivoa on

On lohdullista kuulla, että peliä ei ole menetetty ilmastonmuutoksen suhteen. 

Toivottavasti kukin maa tahollaan tekee voitavansa asian hoitamiseksi. Mielestäni vauraana maana Suomen velvollisuus on olla eturintamassa, vaikka olemmekin mitättömän pieni tekijä. 

Suhteellisesti ottaen taidamme sijoittua hyvin. Hyvä niin. 


Jos muistan oikein, joku on arvioinut, että jos koko maailman autoliikenne sähköistetään, tarvitaan noin tuhat ydinvoimalaa (vai ydinreaktoria?) lisää. Nyt ydinreaktoreita on noin neljä ja puoli sataa. Ensimmäinen ydinvoimalaitos aloitti toimintansa 50-luvulla. Uusia hankkeiden suunnittelua ja toteutuksia voitaisiin monikertaistaa. 

Surullisen kuuluisa Olkiluoto lienee poikkeus. Hyvä että siellä pelataan varman päälle. Eurajoen laitoksen kokemuksia varmasti voidaan hyödyntää uusien suunnittelussa.

Unohtaa ei pidä myöskään tuuli- ja aurinkovoimaa eikä maalämpöä. 

Tuntuu siltä, että halutessaan ihmiskunta pystyy oikaisemaan huolestuttavan kehityksen. 

Petteri Taalakselta, joka on Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri, kysyttiin uutisissa, että onko nyt loppukirin aika. Loppukirin, vastasi Taalas. 



1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tuo autojen sähköistämisen tuoma sähkönkulutuksen lisä on pelkkä myytti. Asiasta on melko hyviä laskelmia, ne tosin on tehty oletuksella että polttomoottorikäyttöisistä ajoneuvoista 80% on sähköisiä. Tällöin sähkön kulutus lisääntyy n. 10%. Jo nykyiset sähköntuotantolaitokset periaatteessa pystyvät kattamaan tuon 10% lisän. Laskelmissa ei edes ole huomioitu paljonko sähkönkulutus laskee kun kaikki öljynjalostamot voidaan sulkea. Ne vievät todella paljon sähköä ja samalla tuottavat CO2 päästöjä hurjat määrät. Esim. Porvoon jalostamo tuottaa CO2 päästöjä puolet siitä mitä koko Suomen henkilöautokanta (henkilöautoliikenne tuottaa vuodessa 5,9 miljoonaa tonnia, Porvoon öljynjalostamo 2,7 miljoonaa tonnia)!

Harva tietää että bensiinin ja dieselin tuottoon tarvitaan ihan älyttömiä määriä sähköä. Porvoon jalostamo käyttää sähköä n. 1200 GWh vuodessa. Keskimääräinen ajaja käyttää sähköautolla vuodessa n. 3000 kWh sähköä (15 000 km ajoa ja sähköä kuluu 20 kWh / 100 km). Eli tuo Porvoon jalostamon käyttämä sähkö vastaa 400 000 sähköauton vuosiajoja.