Lukiouudistus etenee. En saa oikein tolkkua kokonaisuudesta, mutta kaikille tulee pakollinen matematiikan kurssi, joka opiskellaan ennen kuin jatketaan ainetta lyhyenä tai pitkänä. Historia, uskonto ja maantiede menettävät, kun taas filosofia ja yhteiskuntaoppi saavat pakollisen kurssin lisää.
Mitähän tuosta osaisi sanoa? Itse luin pitkän matikan, menestyinkin kohtalaisesti. En voi kuitenkaan sanoa ymmärtäväni siitä juuri mitään. Korkeampaa matematiikkaa en ole tarvinnut työelämässä, mutta olisin tietysti voinut tarvita. Kunnioitan ainetta kovasti. Pakollisen kurssin perustelu kuulostaa järkevältä. Sen pitäisi auttaa tekemään valinnan pitkän ja lyhyen matikan välillä. Sitä mietin, voiko lukion oppiainetarjonnan suunnittelu odottaa, että opiskelijat saavat kurssin käytyä ja valintansa tehtyä.
Historia, maantiede ja erityisesti uskonto ovat aineita, jotka auttavat ymmärtämään maailmaa. Surettaa, että niiden pakollisuus vähenee. Toki filosofia ja yhteiskuntaoppikin lisäävät kykyä ymmärtää maailman menoa. Filosofia kehittää ajatteluakin. Haastaa miettimään, miksi ajattelen niin kuin ajattelen. Historian oppimisen tilasta minulla on käsitys, joka voi olla vääräkin. Tietääkseni opiskelijat eivät opi juuri mitään siitä ajasta, kun Suomi oli osa Ruotsia. Mitään Ruotsi-Suomeahan ei ole koskaan ollutkaan. Suomi oli Itämaa, Österland (kuten Norland), jota alettiin myöhemmin kutsumaan Suomeksi. Merkittävä osa nyky-Ruotsia ei kuulunut alkuun Ruotsiin. Ruotsi oli Tukholma ja sen ympäristö muutaman sadan kilometrin säteellä sekä noin Varsinais-Suomi. Meri yhdisti nämä osat tehokkaammin kuin maa voisi.
Voi historiaa. Suomi on entinen Venäjän osa ja sitä ennen oli Väinämöinen, sinänsä tärkeä identiteetin luoja hänkin. Suomi on kuitenkin kovin ruotsalainen, kielestä huolimatta.
Voi uskontoa. Ymmärrätkö Syyrian kriisistä jotakin? En minäkään. Vielä vähemmän siitä voi ymmärtää ilman tietoa uskonnoista.
Voi maantiedettä. Missä on Sierra Leone? Miksi ebolaa on niin vaikea hoitaa siellä, missä sitä on eniten? Mitä kieliä puhutaan Etelä-Amerikan maissa? Mikä on Nigerian suurin luonnonvara?
Filosofia, hyvä. Perustele kantasi, unohda asenteesi.
Yhteiskuntaoppi, hyvä. Opit missä on valta ja miten se toimii.
Vaikea sanoa, kuinka suuri on lukiomuutoksen merkitys. Lukion olisi hyvä herättää utelias mieli, antaa opiskelijalle johtolankoja kiinnostavista aihepiireistä, joista on mukava hankkia myöhemmin lisätietoja.
Ainerajat rikkova teemaoppiminen ei ilmeisesti toteudu. Tämän hyvältä kuulostavan ajatuksen toteuttaminen saattaisi olla hankalaa, varmaan kuitenkin mahdollista. Koulussamme oli huomattu, että opiskelijoiden taidenäyttelyvierailulle voidaan tilala esittely ruotsiksi. En ole ollut mukana, jotta voisin sanoa miten on onnistuttu. Mielelläni kuulisin, miten murkut saisi kuuntelemaan rauhallisesti edes suomenkielistä esittelyä.
Tänään tulee täyteen kolmeviikkoa rönstyflunssaa. Yhä on kurkku kipeä. En taida voida mennä tapaamaan syöpäveljeäni Terhokotiin ennen kuin paranen.
Tällä viikolla ei ole TaiK:in tunteja vaan teemme omaa projektia. Tökkii, kun sellainen, jonka on nähnyt toimivan tunnilla, ei jostakin syystä toimikaan omalla läppärillä, vaikka muistiinpanojakin on tehty. Väsyttävää, turhauttavaa. Syy on tietysti läppärin käyttäjässä. On se niin kova vastus!
Haa! Onnistuihan se jotenkin, kun luin muistiinpanot oikein.
Tähänastinen tuntumani on, että tämä Photoshop -maalaaminen ei ole minun juttuni. Se on tavattoman monimutkaista. Muistettavaa on hillittömän paljon ja se on usein sen laatuista, että ei ole oikein kaidepuita muistin avuksi. Nojaa, kopiointi on sentään CMD+C, mutta liittäminen CMN+V. Mistä se vee tulee? Ohjelma ei ole erityisen intuitiivinen. Jos vertaa vaikka tussipiirtämiseen, jossa otetaan mustekynä tai pensseli, avataan mustepullo, otetaan paperi ja aletaan piirtää, niin kyllä tämä konetyöskentely on hankalaa. En ole oikein päässyt sinuksi piirtokynän enkä piirtoalustankaan kanssa. Hyvä Photoshopia on jonkin verran osata. Ainakin on hyvä tiedostaa, mitä sillä voi tehdä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti