Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 6. heinäkuuta 2016

Olen saanut neuvoja

Laitoin viestin ja linkin Facebookin Allogeeniseen kantasolujensiirto -verkostoon. Kuvailin tilannettani ja sain neuvoja. Joku oli nukkunut melkein viikon putkeen tultuaan kotiin. Yksi oli joutunut olemaan osastolla pidempään kuin minä eikä ollut kyennyt nousemaan sohvalta ilman apua. Minua neuvottiin laskemaan liikkumista minuuteissa. Jos alkuun pyöräilee kuntopyörällä vaikkapa minuutin, seuraavana päivänä voi polkea kaksi.

Väsymys vaikuttaa aika tyypilliseltä tilanteelta, kun on palattu kotiin. Nyt vain pitää malttaa.

Käänteishyljintäeoireet voivat vaikuttaa siihen, mitä jaksaa ja voi. Jos joutuu käyttämään kortisonia, se voi energisoida olemista ja vaikuttaa jopa yöhönkin.

Monet neuvovat kuuntelemaan itseään ja toimimaan sen mukaan. Lepo on myös tärkeätä.

Ennalleen toipuminen voi kestää pitkäänkin.

Minulla ei ole onneksi ollut käänteishyljintää, ainakaan vielä.

Ehkä pieni kuntopäiväkirja on paikallaan. Tänään olen käynyt jaloittelemassa ja istumassa hetken taloyhtiön pihalla.

Ei kommentteja: