Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 18. marraskuuta 2016

Hyvä yö

Otin ensimmäisen kerran kortisonia tällä erää eilisaamuna. Myöhään illalla minulla oli sellainen tunne, että nyt ei taida uni tulla. Otin puolitoista nappia Stellaa, mutta varauduin mielessäni valvomaan. Laitoin siltä varalta kuulokenapin korvaani ja käynnistin läppäriltä jonkin Erehdysekspertin ohjelmanumeron Areenasta.

Heräsin seitsemän tienoissa aamulla. Olin aika virkeä. Heräämiseni katkaisi painajaisunen, mutta se ei ilmeisesti häirinnyt lepoa. Luin illalla sattumalta Tiede-lehdestä, että unessa ruumiinliikkeet ovat katkaistu pois päältä, joten vaikka painajaisunessa joutuisi taistelemaan, jäsenet eivät oikeasti liiku.

Joillakin ihmisillä ei poiskytkeminen toimi, joten he saattavat liikkua fyysisesti painajaisen tapahtumien mukaisesti. Minulla toimii. Ilmeisesti painajaisen näkeminen ei haittaa unen laatua, koska olen kohtalaisen virkeä.

En muista radio-ohjelmasta mitään. Olin kai nukahtanut miltei heti ennakko-odotuksistani huolimatta.

Söin aamiaisen, räpläsin hieman läppäriäni ja ajattelin sitten vähän täydentää seitsentuntista yötäni. Uni ei tullut. Hyvä näinkin, koska varhainen herääminen toivottavasti auttaa nukahtamista illalla.

En ole jostakin syystä lääketokkurassa tänä aamuna. Tosin haukotuttaa. Tokkura on välillä niin voimakas, että se painaa sänkyyn kuin kivipaasi. Minulla oli toissapäivänä ylimääräinen lääkäritapaaminen yhdeksältä ja kännykkäni hälytti sen vuoksi vartin yli seitsemän. Heräsin, mutta nukahdin samantien uudestaan. Sen seurauksena myöhästyin vartin ja lääkäri oli ottanut toisen potilaan sisään. No, ei siitä seurannut kuin odotusta.


Minulle soitettiin eilen työpaikalta. Suunniteltiin työhönpaluupalaveria tämän kuun lopulle. Kerroin, että minulla on kontrollitapaaminen seitsemäs joulukuuta. Palaveri järjestyi seuraavalle päivälle. Se tapahtuu työterveyslääkärin luona ja koulultani tulee varmaan mukaan pomoni sekä HR:n edustaja. Hieman jännittää, millaiseksi työkykyni edistyy. Jos minulle määrätään lisää sairauslomaa, palaveri peruuntuu toistaiseksi. Olen mielissäni, kun työnantajani suhtautuu lempeän joustavasti tilanteeseeni.


Olen ilahtunut, että Aallon TaiK:in avoimessa on tarjolla ensi vuoden puolella elävän mallin piirustuskurssi. Olen tehnyt elämäni aikana melko paljon croquis-piirustusta, mutta se on kuvataiteessa perusasia, jota pitäisi harjoitella jatkuvasti. Tunnen käteni epävarmoiksi syöpähoitojen jälkeen. Kurssi olisi hyvä mahdollisuus palauttaa sormet saveen. Valitettavasti koulutus jatkuu syksylle, eikä tällä hetkellä ole varmuutta, missä silloin tulemme asumaan. Opettaja on hyvä. Olen ollut hänen kurssillaan ennenkin.





Ei kommentteja: