Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 11. marraskuuta 2016

"Suuri rokotussota"

Influenssarokotukset jakavat kansaa. Osa pitää niitä hyödyllisinä, osa ajatteleen niiden aiheuttavan tulehduksia. Meillä rintamalinja menee sängyn halki. Vaimoni kokemukset ovat huonot. Minä olen ottanut rokotuksen ehkä pari kertaa vuosien mittaan, eikä ole tullut huonoja seuraamuksia. Olen ollut aika välinpitämätön asian suhteen, koska minuun flunssat ovat harvoin tarttuneet.

Hematologi suositteli rokotusta. Vaimon mielestä hän oli epävarma asiassa eikä toivonut minun ottavan rokotusta. Jotakin tällaisessa tilanteessa on päätettävä. Minua ei huvittanut alkaa jahkata ja nysvätä asiaa. Jos tästä seuraa sairaalakeikka, sitten seuraa. Ei se uutta olisi.

Olen nyt Kolmiosairaalan aulassa. Rokotteita oli jaossa tuossa tornin aulassa ja olen saanut omani kyynärvarteen. Kävin sitten haukkapalalla kanttiinissa. Oli tarjolla bataattikeittoa, mikä ei sytyttänyt. Otin nakkikääryleen ja omenan. Ensin mainittu ei ollut hääppöinen. Aion mennä kävelylle. Valitettavasti aurinko on kadonnut.

Rokotukseen piti jonottaa perinteisesti seisomalla. Takana oleva nainen kysyi, saisiko pitää minua käsipuolesta, kun häntä huimasi. Sopihan se. Syy ei ollut rokotuksenpelko. Meillä kummallakin on syöpähistoriamme. Hänellä se on alkanut jo kahdeksan vuotta sitten. Nyt ei anneta enää sytostaatteja. Hän mainitsi jotakin palliatiivisesta hoidosta. Vaikutti siltä, että hän suhtautui tyynesti tilanteeseensa.

Meikku on täynnä monensävyisiä tarinoita.

Käväisen seiskaosastolla katsomassa, onko kaverini osastolla. Sitten autolla jonnekin ja kävelemään.

Aion ehdottaa vaimolleni, että menemme kahville jonnekin sen kunniaksi, että tänään on vuosi siitä, kun sain diagnoosin. Illalla kokoontuu kirjapiiri.



2 kommenttia:

Anne kirjoitti...

Ehdottomasti influenssarokotus! Myös lähipiirille!

Heikki Honkala kirjoitti...

Olen ottanut. Vaimoni ei halua ottaa huonojen kokemuksiensa vuoksi. Näillä mennään.