Menestys on toistaiseksi aika ollut heikko. Ainoat, jotka ovat suunnilleen toimineet haasteen mukaisesti, ovat eräs työtoverini sekä vaimoni. Jälkimmäiselle tämä olikin helppoa, koska hänen kenkänsä oli jo kuvattu. Jostakin syystä hän kuitenkin haastoi kaikki etunimeltään T-alkuiset FB-kaverinsa, mutta ei sisällyttänyt avointa jatkohaastevelvoitetta tekstiinsä. Työtoverini raportoi järekvästi tilanteen mukaan toimien kesämökiltä löytämänsä kengät ja haastoi viisi kaveriaan niin kuin toivoinkin.
Muutama haastettu on tykännyt viestistä. Kun kiinnitin haastetut viestiini, se tuli näkyviin jokaisen seinällä. Osa on ilmeisesti poistanut sen. Yksi on raportoinut vaatehuoneesta löytämänsä kengät. Eräällä haastetulla jalkineita kuuluu olevan useassa maassa.
Tämä on leikkimielistä hommaa eikä pidä ottaa kovin vakavasti. Joitakin päätelmiä tästä voi kuitenkin tehdä. Oletan, että huonoon menestykseen on ainakin kaksi syytä. Haasteen toteuttaminen koetaan vaivalloiseksi tai tällaisen vaatimuksen koetaan loukkaavan yksityisyyden suojaa. Kenkäarsenaalin tuominen julkisuuteen kertoo paljon asianomaisesta henkilöstä. Aavistelen, että huono menestykseni johtuu aika suurista kenkämääristä niin kuin korkean elintason maassa sopii olettaakin.
Se, että on paritkin kengät samaan käyttöön, voi olla järkevää, koska kenkien lepuuttaminen pidentää niiden ikää. Kenkiä kuitenkin ostetaan kuten autojakin vain osittain järkiperusteisesti. Kengät kertovat kantajastaan. Niihin pukeudutaan. Korkokenkien käyttämiseen tuskin löytyy terveydellisiä perusteita, mutta niiden käyttäminen lienee monella tapaa järkevää. On hyvin luontaista korostaa sukupuoleen liittyviä piirteitä ja kulttuuriset tapakäytännötkin on syytä ottaa lukuun.
Kengät suojaavat jalkojamme, mutta ne myös viestivät käyttäjänsä arvoja, antavat itsevarmuutta, kertovat mausta, hellivät omistajaansa ja niin edelleen.
Kengät suojaavat jalkojamme, mutta ne myös viestivät käyttäjänsä arvoja, antavat itsevarmuutta, kertovat mausta, hellivät omistajaansa ja niin edelleen.
Silloinkin, kun joku kertoo hankkivansa kenkiä vain välttämättömään tarpeeseen, kengät manifestoivat käyttäjänsä arvoja ja asenteita. Kaikki kengät ostetaan tarpeeseen. Pelkkä ostaminen tuottaa mielihyvää ja sellaiseenkin meillä on tarve. Me haluamme myös asemoida itseämme muiden keskuuteen pukeutumalla ja muillakin ostoksilla. Tämän varmaan moni kieltää, mutta kaikki mitä teemme, ei ole tietoista. Esimerkiksi minä asemoin itseni uudestaan ostamalla A-mallin Mersun. Olin aiemmin asettautunut kaupunkilaiseksi liikennepalvelujen käyttäjäksi. Se saattaisi olla minulle vieläkin aika luonteva ratkaisu, mutta päätöksiä on tehtävä yhteisten tarpeiden perusteella. Mukavaa toki on autolla huristella milloin haluttaa.
Jos viidenkymmenet kengät on hankittu uutena, samalla rahalla saisi varsin hyvän auton. Jos samalla henkilöllä ei ole autoa, häntä ei voi syyttää luonnonvarojen haaskaamisesta.
Toinen saattaa säästää kengistä, mutta käyttää runsaasti rahaa vaikkapa harrastuksiin.
Komeroiden perillä piileskelee hienoja tarinoita.
Jos viidenkymmenet kengät on hankittu uutena, samalla rahalla saisi varsin hyvän auton. Jos samalla henkilöllä ei ole autoa, häntä ei voi syyttää luonnonvarojen haaskaamisesta.
Toinen saattaa säästää kengistä, mutta käyttää runsaasti rahaa vaikkapa harrastuksiin.
Komeroiden perillä piileskelee hienoja tarinoita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti