Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 16. joulukuuta 2015

Mukava ohjelmamuutos


Menimme Meikkuun aamulla. Kävin ensin Tornisairaalassa verikokeessa ja sitten menimme Hematologian osastolle. Siellä hoitaja huolsi katedrini.

Lääkäri tutki minut. Hän ehdotti, että tulisin jo perjantaina sairaalaan, kun alunperin oli tarkoitus tulla ensi maanantaina. Tällöin voisin saada sytostaatit jo perjantaina, sunnuntaina ja tiistaina. Voisin päästä keskiviikkona jouluksi kotiin, jos kaikki menee hyvin. Sopihan tuo.

Lääkäri halusi vaihtaa tälle kakkossytostaattikierrokselle kolmoskierroksen ohjelman, jossa annetaan vain yhtä sytostaattia. Syy jäi minulle epäselväksi. Onkohan "lempeämpi" myrkkylasti joulua ajatellen? Sopihan tuokin.

Viimeisen luuydinnäytteen tulos oli hyvä. Yksi osa tosin vielä puuttuu.

Hoitokierroksia on kaikkiaan neljä. Sen jälkeen seuraa todennäköisesti kantasolusiirto. Kun ensimmäinen kierros oli minulle niin rankka, olivat epäröineet, voiko kantasoluja minulle antaa. Olen kai toipunut sen verran hyvin, että niitäkin luultavasti saan.

Yksi hoitaja kävi juttelemassa mukavia. Hän kielsi oma-alotteisesti saunassa käynnin katedrien vuoksi. Hänen kanssaan vaimoni on luultavasti jutellut. Olin menossa saunaan eilisiltana, kun vaimoni kertoi, etten saa käydä. Oli soittanut ja kysynyt asiasta. Minä kun ajattelin, että käydään saunassa, kun ei ole kielletty.

Täytyy nyt vain muistella niitä viimekertaisia teelusikallisen löylyjä.


Ei kommentteja: