Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 15. joulukuuta 2015

Rikas elämä


Koen saaneeni elää pitkän ja merkityksellisen elämän. Olen etuoikeutettu, vaikka kuolisin pian. Olen erityisen onnellinen siitä, että olen saanut perustaa perheen. Elämämme on ollut ajoittain hyvin rankkaa. Olen joutunut tekemään töitä hirmuisesti ja lama-aikana menetin työn. Alku-urani aikana työvaikeuksia oli muulloinkin. Elämä oli myrskyisää. Surettaa, että olen ollut niin paljon kotoa pois. Meillä on ollut terveysongelmia.

Synnyin aikaan, jolloin sodan varjot vielä näkyivät. Elinatrvikkeiden säännöstely lopetettiin sen vuoden alussa, jolloin synnyin. En ole koskaan nähnyt tuota korttipeliä, mutta se aika oli noin lähellä syntyessäni. Kannan sotaa nahoissani äitini sotaorpouden ja isäni evakkouden kautta.

Elämänkaareni on sattunut voimakkaaseen taloudellisen kasvun aikaan. Meillä on ollut hyvä elintaso. Eteenpäinmeno on ollut leimallista. Maailma on muuttunut uskomattoman paljon 50-luvusta.

Olen onnellinen lapsistamme ja lapsenlapsistamme. Tunnen, että elämäni jatkuu heissä, vaikka jokaisen elämä on yksilöllinen. Tämä on osa elämän mysteeriä.

Meitä on siunattu parisuhteella, joka on kestänyt, vaikka haasteita on ollut. Olen onnellinen siitä, että olemme oppineet puhumaan asioista ja se on parantanut suhteemme laatua. Olen varmaan poikkeuksellisen onnellinen siinä, että minulla on niin rakastava vaimo. Hän suorastaan hukuttaa minut rakkaudentunnustuksiinsa. Olen vasta nyt oppinut arvostamaan sitä.

On monenlaisia elämiä. Järkeni ei ymmärrä, miksi veljeni piti kuolla alle vuoden ikäisenä eikä sitä, miksi isoisäni piti kaatua sodassa, kun viisilapsinen perhe olisi tarvinnut isää. Nämä ovat osa Luojan suurta mysteeriä.

Näin paljon saaneena ei tunnu kohtuuttomalta, vaikka elämäni pian päättyisi. Sitäpaitsi uskon rajan takana seuraavan hyvää.

Olen hieman toiveikas hoitojeni suhteen. Elämä saattaa jatkuakin, mistäpä sen tietää.

Ei kommentteja: