Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 10. joulukuuta 2015

Tilannekatsaus


Olen asettunut Suursuon sairaalaan taloksi. Tämä lienee tukikohtani 21.12. saakka jolloin palaan Kolmiosairaalaan seuraavia sytostaattihoitoja varten. Osoite on Suursuonlaita 3 B. Sairaala on Maunulassa.

Vierailuaika täällä on virallisesti 13-18, mutta sen suhteen näytään olevan joustavia. Eiliset vieraat istuivat rauhassa yliajalla eikä kukaan heitä hätistelyt. Minulla on täälläkin oma huone. Tervetuloa siis!

Jos hyvin käy, pääsen viikonloppuna kotilomalle. Se riippuu kunnostani.

Täällä tähdennetään syömistä. Minulle ei anneta enää ruokaa tipan kautta. Ruokahaluni edistyy hyvin, koska pystyn yhä enemmän syömään tarjottuja ruokia.

Minulta otetiin eilen luuydinnäytteet. Sanoivat kovaluiseksi mieheksi. Saivat kuitenkin näytteitä raavittua. Operaatio oli samanlainen kuin aikasemmin. Näytteet otettiin lonkasta. Operaatio tuntui epämiellyttävältä, kun näytettä imettiin. Puudutus ei auta siihen. Sairaanhoitaja piti minusta rauhoittavasti kiinni ja muistutti hengittämisestä. Se tuntui hyvältä.

Saan kuulla näytteen tulokset vasta 21.12. kun palaan Kolmiosairaalaan. Tässä tutkittiin, onko oma solutuontantoni edelleen tuottanut virheellisiä soluja vai ei. Jatkohoito riippuu siitä, kummin kävi. En tietä, annetaanko minulle samoja sytostaatteja uudestaan, jos virheellisiä edelleen tuli.

Tänään minulle on opetettu rollaattorin käyttöä. Se kulkee ketterämmin kuin Eeva. Tunnista yhä huimausta, mutta eiköhän tämä tästä. Uneksin siitä, että kävelen aulassa ihan noin vain. Ehkä minun pitää vain kokeilla.

Ei kommentteja: