Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 19. joulukuuta 2014

Vanheneva mies Vanheneva mies -projektiin

Virpi Piippo kävi haastattelemassa minua Vanheneva mies -projektiin. Hän on ajatellut, että kyseessä on kohderyhmä, joita ei paljoa muisteta.

Ilmeisesti olen aika sopiva marsu tähän, koska olen sairastanut syövän, minulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, epäillään astmaa, pohdin eläkeasioita ja mittarissakin on 60 vuotta.

Eläkkeelle jääminen lienee monelle aika iso juttu. Osalle se tulee varmaan kuin uusi ihastuttava tuttavuus, joka vapauttaa työpaineista. Minä taidan kuulua siihen porukkaan, jolle siirtyminen tuohon aktiivisen elämän ja kuoleman välitilaan mietityttää. Minä olen onnellisessa asemassa siinä, että minulla on oikein hyvä työyhteisö. Ajatus tuollaisen arvokkaan yhteyden katkeamisesta surettaa.

Tuntuu, että iän karttuessa alkaa yhä enemmän inhota kiirettä. Sen väheneminen lienee yksi eläkkeellä olon isoista plussista. Tosin välillä vinoillaan, että eläkeläiset ne vasta kiireisiä ovatkin.

Voi olla, että työn jääminen taakse tuo tyhjyyden tunteen. Se voi olla merkki siitäkin, että työ on ollut liian keskeisellä sijalla elämässä. Onneksi jälkipolvi ja muut läheiset pysyvät. Toivottavasti taiteen tekeminen kannattelee.

Tunnen, että eläkkeelle jäämiseen liittyvä ajatus- ja mukautumisprosessi on minulla alkanut.


Meillä on priorisointiongelmia. Vaimo haluasi, että siivoamme tänään. Hänestä varmaan tuntuisi, että joulu on hieman lähempänä, kun huusholli on putsingissa.

Minä aloitin viimeisen arviointurakan aamulla. Minusta olisi mukava saada se tehdyksi, niin voisin aloittaa joululoman, johon joulusiivouskin sopii. Siivouksen jälkeen en ehkä saisi urakkaa valmiiksi tänään. Ehkä minun täytyy sanoa, kuten anoppivainaja joskus, että minulla on varaa antaa periksi.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei vaan Heikki,

kiitos haastattelusta. Kirjoitan jutun huomenna. Oli ilo tutustua.

Jussi Rautsi kirjoitti...

Hyvä Heikki Honkala,

Virpi Piippo kertoi haastattelusta ja blogistasi. Teemme Virpin kanssa projektia sellaisista vanhenevista miehistä jotka eivät suoraa päätä niele eläköitymisestä kerrottuja onnellisuusjorinoita.

Itse jäin 65-vuotiaana eläkkeelle viime vuonna. Muutos on iso! Projektissa käsitellään myös vanhenemisen kriisiä kun kehon ja mielen halut, tavoitteet ja suorituskyky erkanevat.

Olen kirjoittanut muutaman jutun kokemuksistani Vanheneva mies -projektiin. Odotan isolla kiinnostuksella Virpin haastattelua sinusta. Tervetuloa kirjoittamaan tuntemuksiasi suoraan Vanheneva mies -projektiinkin.

Terveisin
Jussi Rautsi

Heikki Honkala kirjoitti...

Kiitos käymästä. Odotan mielenkiinnolla. Ja kiitos kuvasta.

Heikki Honkala kirjoitti...

Kiitos kutsusta Jussi. Täytyypä miettiä, jos tulisi sopiva teema mieleen.