Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 26. toukokuuta 2015

Kalibrointiongelmia arvioinnissa

Törmäsin ongelmaan päästessäni neljännen ryhmän kimppuun arviointia tehdessäni. Kolmas menikin mukavasti, koska olin arvioinut suurimman osan jo tunnilla ja antanut palautettakin.

Päänvaiva virkustui siinä, kun huomaamattani arvioin uudestaan yhden opiskelijan tuotoksen, jonka olinkin jo arvioinut. Olin nyt antamassa paremman numeron kuin aikaisemmalla kerralla. Tämä on murheellista, koska arviointilinja on päässyt nytkähtämään. Varmaan lähes jokainen opettaja pitää kunnia-asianaan tavoitella ehyttä ja kestävää linjaa arvioinnissaan. Virheitä tietenkin sattuu.

Ongelmani paheni, kun katselin ryhmän muiden opiskelijoiden tuotoksia ja parin kohdalla minun on vaikea päättää kumman puolelle kahdesta numerosta päätyä.

Nyt kun on paljon arvioitavaa, linja tarkentuu työn edistyessä. Erityisen hankalaa on se, että kun näin käy, pitäisi puuttua jo aikaisemmin annettuihin numeroihin ja olisi kiusallista alentaa numeroita, jotka on jo järjestelmään kirjattu. Joskus tapanani oli arvioida koko kurssi ja kirjata kaikki sen numerot kerralla, mutta nykyään merkitsen numerot saman tien ja lähetän palautteen opiskelijalle, jollei hän ole sitä vielä saanut.

Jo annettuihin arvosanoihin puuttuminen on sellainen suo, jonka kokenut opettaja haluaa kiertää. Pää siinä sekoaisi.

Olen nyt jumissa. Pitäisi jollakin tavoin räjäyttää tie auki.






Ei kommentteja: