Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 30. huhtikuuta 2015

Hyvä ja huono kokemus


Virtuaalinen aamutunti onnistui oikein hyvin. Kahden avauksen ja kahdenkymmenen repliikin tavoite tuntui sopivan varsin hyvin tuohon puolitoistatuntiseen. Keskustelu velloi mukavasti ilman, että minun tarvitsi olla joka paikassa patistelemassa. Toki replikoin aktiivisesti. Keskusteluteemat pysyivat varsin hyvin kurssiteemojen puitteissa. Mukavaa palautettakin tuli. Tällainen voisi olla mukana kurssiohjelmassa ilman tällaista erityistarvettakin. Pääsen keksutelun kautta perille opiskelijoiden suhtautumisesta kurssiin. Muutama oli mielissään piirtämisestä ja kuvien otosta. Se viittaa siihen, että tekemistä on runsaasti hyvä olla mukana.

Yksi tuntipari tänään oli järkyttävä kokemus. Opiskelijat tekivät suunnilleen mitä lystäsivät. Kännyköitä jouduin vahtimaan jatkuvasti. Peli niiden suhteen on selvä. Niillä ei juurikaan ole järkevää tekoa tunnilla esimerkiksi tiedonhankinnassa, koska lähes aina, kun kännykkä on käytössä, opiskelija on muissa maailmoissa ja vain fyysisesti läsnä. Yhtä opiskelijaa komensin monta kertaa. Kun hän ei uskonut, eikä suostunut lähtemään ulos, merkitsin hänelle poissaolon. Hän uhkasi rehtorilla. Toinen opiskelija tuli melkein silmille, kun merkitsin hänelle poissaolon kännykän käytöstä. Uskoi, kun sanoin, että riippuu käytöksestäsi, poistanko merkinnän. Annoin kummallekin mahdollisuuden saada merkintä poistetiksi, jos tekevät säällistä oppimispäiväkirjatekstiä katsotusta videosta.

Yksi pyrki hämäämään ja häiritsemään työtäni jankuttamalla toisen opiskelijan poissaolomerkinnästä ja sanomalla, että hekin lähtevät tekemään videota, kuten neljä opiskelijaa, joille kyseinen homma on muualta annettu toimeksi.

Yksi opiskelija pisti kesken kaiken repun selkäänsä ja häipyi. Onneksi kollega - kyseisen luokan ryhmänohjaaja - tuli avuksi järjestyksen pitoon. Laitoin kesken tunnin vararehtorille viestin siten, että opiskelijat näkivät tekstin, ja pyysin, että jotakin erityistoimenpiteitä tehtäisiin ryhmälle, jotta opiskeluhalukkaat saisivat rauhan keskittyä työhönsä. Ehdotin esimerkiksi ryhmän hajottamista. Kuulin sitten kollegalta, että ryhmä aiotaankin hajottaa kuuteen osaan.

Raskas oli päivä, mutta siitäkin selvittiin.

Ei kommentteja: