Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

lauantai 28. toukokuuta 2016

Punertavat nilkkasukat

Jalkani olivat erityisen kylmät illalla. Minulla jaloissani puuvillasukat, kahdet villasukat ja päälläni peitto, shaali ja päiväpeite. Vaimoni kehotti minua lisäämään vielä lampaanvillatöppöset ja niin tein.

Jalat tuntuivat edelleen kylmiltä. Turvauduin vanhaan konstiin eli jalkojen liottamiseen lämpimässä vedessä. Vaimoni kaatoi sekaan jotakin terveellisen tuoksuista. Vaihdoin vettä siten, että se oli lopulta niin kuumaa kuin pystyin sietämään. Kun lopetin näytti kuin minulla olisi punertavat nilkkasukat jalassa.

Konsti auttoi. Kun istuin vessassa jalkojani liotellen, lämpö välittyi muuallekin vartaloon niin, että tuli hiki.

Kävimme eilen asioilla ja kun palasimme, lähdin heti kävelylle. Sää oli kesäinen. Minulla ei ollut kaulahuivia enkä huomannut kylmetystä pään ja ruumiin liitoksen tienoilla. Nyt mietin, olenko sittenkin pikkuisen vilustunut. Minulla on aavistuksenomaisia oireitä. Ei olisi hyvä juttu. Minun on määrä mennä 7B:lle keskiviikkona saamaan siirrettä.

Menen maanantaina verikokeeseen ja 7A:lle tapaamaan lääkäriä, joka varmistaa kuntoni kantasolusiirtoa varten.

Jos siirteen saamiseni viivästyy taas, eletään sitten sen mukaan.

Menen taas liottamaan jalkojani ja otan päälle lämpimän suihkun. En mene kävelylle tänään.



Vaimoni on tehnyt minulle taikajuomaa, joka koostuu inkivääristä, valkosipulista ja sitruunasta sekä kuumasta vedestä. Joku kemiaa ymmärtävä osaisi ehkä selitää, miksi valkosipulin palat muuttuvat turkoosiksi. Tänään saan juomaa lisää. Nyt sitruuna korvataan limellä. Sää nähdä onko reaktio sama.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kokeile 100% villasukkia. Niissä lämpö pysyy paremmin. Lääkäri Antti Heikkilä neuvoo selkäsairaita pitämään nimenomaan puhtaasti villaisia sukkia. Eron huomaa vartissa. Oikeaa villaa oleva sukka lämmittää koko kehon, ja pehmentää mielenkin, jos on vaikka vihainen tai jännittynyt. Voimia

Heikki Honkala kirjoitti...

Ahaa, kuulostaa johdonmukaiselta. Mitenkähän nyt erottaisin sataprosenttiset muista. Kiitos vinkistä!