Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 3. kesäkuuta 2016

Ensimmäiset oireet saatu

Sairaala-arki on lähtenyt sujumaan mukavasti. Eilen minulla kävi ensimmäinen vieras ja tänään tulee seuraava. Kälyni on auttanut meitä ja tehnyt nettiin Doodle-kalenterin, johon vierailijat voivat merkitä tuloaikansa. Kun maksimi vierailijamäärä on teoriassa kaksi ja kolmekin tunnutaan suvaittavan, voi kalenterin avulla varmistaa ettei joudu odottamaan vuoroaan. Pääset kalenteriin tästä. Jos ohjelman käyttö ei tunnu kutsuvalta, voit toki olla muullakin tavoin yhteydessä vaimooni tai minuun. Runsaan viikon ajalle on kertynyt hyvin vierailuja.

Vierailijoiden ei tarvitse pukeutua maskiin eikä lateksihansikkaisiin. Sellainen lisäohjeistus oli voimassa, kun minulla epäiltiin tulehdusta edellisellä yrityksellä.

Fysioterapeutti on käynyt neuvomassa minulle, miten minun kannattaa liikkua pikku yksiössäni. Olen saanut 1,5 kilon käsipainot, kuntopyörän ja ohjeet käyttööni.



Hajamieliselle potilaalle on aivan riittävästi muistettavaa. Minun odotetaan mittaavan lämpöni kolme kertaa päivässä ja painoni kaksi kertaa. Tulokset merkitään seinällä olevaan tauluun. Vessassakin on taulu vatsan toiminnan tarkkailemiseksi.


Klexane-pistosten määrä on vähennetty kertaan päivässä. Syynä on se, että keuhkoenboliani oli pieni. Alla oleva kuva kertoo, millaisia jälkiä pistoksista jää. Voisikohan noita kutsua mustelmiksi?

Näin alas olen vaipunut. Otan kuvia itsestäni ja laitan niitä someen.


Herääminen tapahtui tänään asteittain. Kuuden tienoissa minulle tuotiin aamulääkettä ja nesteytys käynnistettiin. Ennen noin kahdeksalta tullutta aamupalaa minulta oli otettu verikoe ja mitattu verenpaine. Näin saadaan aamutorkku vähitellen jalkeille.

Sain aamupäivällä ensimmäisen sytostaattiannoksen. Olen saanut myös muuta lääkitystä. Jokin aiheuttaa punaisia läiskiä ja kutinaa iholleni. Minulle annettiin varalta jokin allergialääke. Syyksi on mietitty myös katetria paikoillaan pitävää teippausta. Saan mahdollisesti vaaleanpunaisen nykyisen jälkeen. Se lienee tarkoitettu herkkäihoisille. Väri on tyttöjen. Hyvä että teippi on paidan alla piilossa. Hoitaja tosin sanoi, että se on tarkoitettu rohkeille miehille.

Myös vatsani oireili alkuiltapäivästä. Sekin saattoi johtua lääkkeistä. Nyt se on rauhoittunut.

Lääkäri tuli miettiväiseksi nähtyään pöydällä olevaa liidustoani. Sovittiin etten käytä vielä laukussa olevia kuivaliituja, joista irtoaa väriä jauheena, kun niitä käytetään. Hän aikoi vielä puhua asiasta toisen lääkärin kanssa. Ilmeisesti lisärajoituksia ei ole tulossa, koska mitään ei ole kuulunut.

Luulin unohtaneeni hampaanharjauskoneen uudet varret ja hammastahnan kotiini, mutta ne löytyivät yhdestä laukustani, kun kaivoin taiteilutarpeita esiin. Olin jo ehtinyt saada täälät hammasharjan ja -tahnan tilalle. Täällä on periaate, että mikä on tuotu, sitä ei palauteta. Näinkin estetään pöpöjen siirtymistä. Kai minun on otettava nuo korkkaamattomat käyttöön, jotteivat mene roskiin.

Sairaalatossuni ovat tilavat, jotta kahdet villasukkani mahtuvat niihin sairaalasukkieni lisäksi. Yksiössä hiihdetään. Lyhyet ovat ladut.

Ei kommentteja: