Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 2. kesäkuuta 2016

Tarvittaisiin apinan kädet

Tänäaamuna minulle on tarkoitus asentaa Arrow-katetri. Se tapahtuu varmaan heräämössä. Minulle sanottiin, että saan tänään kevyen aamiaisen operaation vuoksi. Ihan tavanomainen se minusta oli. Nyt hoksasin, että minun olisi varmaan kannattanut jättää osa syömättä.

Leikkausosastolle tulee usein kiireisiä tapauksia ja minunlaiseni saavat silloin odottaa. Joku saattaa muistaa, että kun minulle piti asentaa Groshong-katetri, olin paastonnut aamulla, mutta operaatio ei onnistunut koko päivänä. Paasto jatkui halki päivän. Kun kerroin tapauksesta tänään hoitajalle, hän sanoi, että on olemassa jotakin ravinnetta, jota tuollaisessa tapauksessa voidaan antaa. Ehkä tuollaiset venymiset ovat niin harvinaisia, ettei naapuriosastolla ole katsottu tarpeelliseksi sellaisiin varautua. Katetri asennettiin seuraavana päivänä.

Minun odotetaan punnitsevan itseni aamuin ja illoin. Minun on myös mitattava lämpöni kolme kertaa päivässä. Tässä on haastetta hajamieliselle. Eilinen iltapunnitus unohtui. Lämpö seilaa 35:n ja 36:n väliä. Iltalukema oli 35,0. Sen muistin ottaa, kun hoitaja mainitsi. Lukemat merkitään seinällä olevaan tauluun.

Minun on rasvattava koko vartaloni Aqualanilla. Se on minulle outoa puuhaa. Jostakin syystä en pidä ihon rasvaamisesta. Toistaiseksi olen kohtalaisesti nahallani pärjännyt. Tarvitsen apua hommaan, koska ...


Minua tultiin valmistelemaan katetrin laittoon ja juttu jäi kesken. Noutajakin oli jo paikalla, kun minut sänkyineni vietiin käytävään.


Olin kertomassa, että jonkun pitää auttaa minua rasvaamisessa, koska vaikka saatankin olla apina, käteni eivät ulotu yläselkään.




Ei kommentteja: