Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

lauantai 4. kesäkuuta 2016

Minulle mainostettiin hautaustoimistoa

Olen kuullut, että Facebook osaa hämmästyttävän hyvin analysoida jäseniensä taustaa ja sopeuttaa näkymää kunkin mieleiseksi. Taustalla on monimutkaisia algoritmeja. Tarkoituksena on saada käyttäjä kokemaan tarjottavan omia ajatuksiaan myötäileväksi.

On selvää, että Facebook segmentoi meitä monin tavoin. Se pystyy profiloimaan meitä monipuolisesti kuluttajakäyttäytyjinä ja näkyviin tulevat mainokset perustuvat tietenkin kertyneeseen dataan. Facebook ei pyydä meitä täyttämään asiakastietolomaketta. Se pyytää meitä kertomaan itsestämme. Oletko kuvannut itsesi vapaamuotoisesti perustietoihisi. Tekstistä löytyy todennäköisesti hyvää profilointimateriaaia. Mitä sinusta voidaan päätellä, kun kerrot, mitä kouluja olet käynyt tai keihin pidät eniten yhteyttä? Entä kun tarkastellaan yhdessä heidän taustatietojaan ja sinun.  Mitä sinusta kertovat kirjasuosikkisi ja mielimusiikkisi? Facebookiin voi ilmaista myös perhesuhteensa henkilöiden tarkkuudella.

Facebook tuottaa varmasti valtavia massoja tietoa, joita analysoimalla löydetään lainalaisuuksia käyttäytymisessämme. Niiden perusteella tehdään matemaattisia malleja, joiden avulla Facebook personoi tarjoamaansa. Facebook ei pyydä meiltä rahaa. Se tekee rahaa sillä, että se tuntee meidät.

Äärimmäisen simppeli esimerkki kuluttajakäyttäytumisestä on se, että makkaran ostaja ostaa muita todennäköisemmin myös kaljaa ja sinappia. Mitä kaikkea meistä voikaan saada selville esimerkiksi tykkäyksiemme perusteella tai sen

Välillä tulee mieleen, että Facebookilla on käytettävissään muutakin tietoa kuin mitä Facebook kerää. Pystyykö se analysoimaan sähköpostejamme ja Google-hakujamme. Ainakin Googlella on mahtava tietoarsenaali, kun Gmail  ja hakukone ovat niin suosittuja. En tiedä, mutta epäilen, että yritys analysoi sähköpostitkin. Se ei varmasti ole kiinnostunut viestinnän sisällöistä sinänsä, mutta tiedot ovat valtavasti rahaa analysoituina massatasolla.

Suuret yritykset tekevät varmasti keskenään kauppaa keräämästään asiakastiedosta. Asiakkaat joutuvat hyväksymään ehdot, ryhtyessään käyttämään erilaisia alustoja kuten nyt Facebookia. Se ei ehkä ole sattumaa, että ehdot ovat niin valtavia pykäläviidakkoja. Oletko lukenut joka pykälän hyväksymistäsi ehdoista? Ehkä olemme antaneet luvan yhteen sun toiseen.

Minun facebooknäkymääni tuli tänään hautaustoimistomainos. Ei tainnut tulla sattumalta. Algoritmin tekijän pitäisi tuunata tuotostaan. Ruumista ei vielä ole. Sitäpaitsi mainoksen olisi pitänyt tulla vaimolle.

Nettimarkkinointi on kehittynyt hirmuisesti, mutta vielä on kehitettävää. Voisitko kuvitella saavasi suoramarkkinointilähetyksen, jossa sanotaan "Hei Heikki, nyt kolme tammiarkkua kahden hinnalla. Toimi heti!"

Huomenna saan taas aamupäivällä puolen tunnin annoksen Fludarabinia. Iltapäivällä tulee kahden tunnin infuusio toista sytostaattia eli Treosulfania. Ymmärsin että näillä kahdella yhdessä saavutetaan synergiaa hoitovaikutuksessa. Tiputus ei lopu tähän. Saan pikkuannoksen jotakin välissä ja lopuksi tulee kuuden tunnin annos antithymosyyttilääkitystä (ATG) hyljinnän estoon. Se saattaa aiheuttaa horkkamaista kuumetta, minulle sanottiin.

Minulta on kysytty huonovointisuudesta. En ole vielä huomannut. Yöpöydälleni laitettiin enteellisesti oksennusastia. Sitä minun ei kuulemma tarvitse itse pestä.


Ei kommentteja: