Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

lauantai 4. kesäkuuta 2016

Kuin keltuainen kananmunassa

Vatsaa on kiertänyt taas. Johtuu selvästi sytostaatista. Eilen se meni ohi, toivottavasti myös tänään. Ihon punerrukset ovat tallella. Hoitaja arveli eilen, että vatsaoireeni voivat johtua siitäkin, että olen uudessa ympäristössä. Siihen en usko ja sanoinkin hänelle. Olen hyvä sopeutumaan.

Muistin juuri, että en ole juoksuttanut hanoja tänä aamuna. Käynpä tekemässä sen heti.

"Juoksuttaa hanoja". Jos sinä Fingerporin piirtäjä satut lukemaan tätä, ota vinkki ja piirrä noista sanoista pilakuva omaan tyyliisi.

Huomasin pesseeni CPAP-laitteeni snorkkelin osat juoksuttamattomalla vedellä. Pesin ne uudestaan.

Yksiöni lavuaareissa ei ole tulppaa. Sain vinkin, että peltiastiaa voisi käyttää laitteeni osien pesussa. Minulla on oma pesuliuos mukanani.

Olen saanut steriloitua vettä käytettäväksi yöllisen laitekaverini säiliössä. Vesi kosteuttaa saamaani ilmaa.







Hanoja on neljä kappaletta. Yksi huoneessa ja kolme vessassa. Kaikkia pitää juoksuttaa. Kokenut sairaanhoitaja kertoi tavan periytyvän päärakennuksesta. Siellä oli joskus löytynyt pöpö jostakin. No onhan kodeissakin tapana juoksuttaa keittiön hanaa aamulla, mutta ei sentään vessan hanoja.

Olen nyt viikkoja sidottu morsiaimeeni. Saan jatkuvasti tavaraa suoneeni. Välillä se on keittosuolaa, kuten nytkin. Nesteellä on taipumus kertyä sisääni ja olen saanut lääkkeen, joka tuo sitä ulos.

Näiden yksiöiden vessan ovissa on lukko, niin on naapuriosaston kaksioidenkin. Vasta tänään sain kuulla, että ovea ei saa panna lukkoon. Syyn ymmärtää helposti.

Huoneeni ilmastointijärjestelmässä on ns. HEPA (High Efficiency Particulate Air) -suodatus. Sen pitäisi poistaa 99,97 prosenttia pölystä, siitepölystä, bakteereista ja kaista ilman partikkeleista. Jos siis saan flunssaoireita, jotka voisivat olla allergisia, niiden syyn ei pitäisi olla peräisin ilmasta. Huoneessa on ylipaine. Huoneeni ja käytävän välissä on sulkutila (eteinen). Kun käytävän ovi avataan sulkutilaan, kuuluu kohinaa. Se johtuu siitä, että ilma virtaa ulospäin. Ymmärrän tämän suojaavan minua mahdollisesti käytävässä olevilta bekteereilta jne. Suojatilan molemmat ovet eivät saisi olla yhtäaikaa auki.

Olen vaikuttunut ja otettu siitä, miten hyvin minua ja muita potilaita suojellaan. Haluan tehdä oman osuuteni asian hyväksi. Ongelmani siinä on hajamielisyyteni. Jos muistan mitata jotakin, miten muistan panna tuloksen ylös. En muista millään pestä käsiäni ennen ruokailua. Aion laittaa asiasta muistuksen taiteilupöydälle.


Olisi mukava olla nyt vaimon mukana Naantalissa. Koulujen päättyminen on juhlallista aikaa lapsiperheessä. Yhden oppivelvollisuus on nyt suoritettu. Aikoo toki jatkaa opintoja.


Ei kommentteja: