Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

sunnuntai 26. kesäkuuta 2016

Palautekeskustelu


Tänään minua on tosissaan motivoitu, jopa painostettukin, juomaan riittävästi nestettä, Tämän päivän tavoite oli aluksi 2,5 litraa mutta nousi sitten 2,7:än. Se minulla on melkein koossa. Jos en saa tavoitteita täyteen, minua aletaan taas nesteyttää. Toinen uhka on, että kotiinpääsy viivästyy.

Minulla on ollut huonovointisuusoireita pitkin päivää. Olen syönyt niukasti ja ottanut pahoinvointipillereitä.

Aamupäivällä lepäilin. Vaikka hb-arvoni on parantunut, tunnen itseni yhä hyvin heikoksi. En yksinkertaisesti jaksa olla jaloillani. Toivottavasti vointini on huomenna sellainen, että voin aloittaa uutta maalausta.

Voi olla, että fyysinen kuntoni alkaa parantua vasta, kun pääsen kotiin ja voin käydä päiväkävelyillä.

Hoitaja kävi pitämässä minulle oppituntia kotiutumisesta. Aihetta jatketaan ensi viikolla siten, että vaimonikin on paikalla.

Juttelin hänen kanssaan äskettäisestä katetrin poistosta. Hän oli pahoillaan siitä, että hän oli aiheuttanut minulle niin paljon kipua. Käytännön hoito toimitetaan noin kuin tapahtui. Tavallisesti letkun kiskaiseminen ei satu, korkeintaan tuntuu epämiellyttävältä. Letkussa ei ole cuffia eli paksunnosta, joka pidättelisi sitä paikallaan. Letku on tikkien varassa. Yleensä edes tulehtuneessa paikassa olevan katetrin kiskaisu ei satu noin paljon.

Tulehtunutta aluetta ei ole hyötyä puuduttaa, sillä se ei oikein toimi. Sitäpaitsi puudutuspistokset tulehtuneelle alueelle eivät kuulosta mukavalta operaatiolta. Minä otin kipulääkettä hieman ennen tapahtunutta. Se saattoi auttaa minua vähän.

Hoitaja on kokenut. Ehkä hän sai tässä hieman hyödyllistä lisäkokemusta ja voi miettiä, mitä kaikkea asialle voitaisiin tehdä.

Nukutus suurentaisi operaatiota niin paljon, että se pitäisi tehdä heräämössä ja paikalla pitäisi olla lääkäri. Luulen, että minulle kelpaisi kuitenkin tällainen kevytversio. Hoitajalta jäi sanomatta, että nyt sattuu. Se parantaisi prosessia.

Ei kommentteja: