Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 7. syyskuuta 2016

Epätavallisen vauhtini todennäköinen syy

Olin hyvin väsynyt päivällä, mutta illan mittaan sain kovasti vauhtia. Vaimoni on pannut merkille epätavallisen vilkkauteni ja mitä ilmeisimmin aavistanut syynkin. Tiedostan itsekin, että väsymysten väleissä minulla menee kovaa. En ole aikonut ostaa kerrostaloja tai mitään sellaista, mutta puhetta tulee solkenaan, ja tekstiäkin syntyy.

Vaimoni on epäillyt minun saavan liikaa testosteronia.

Pistin pari kertaa googlaten. Ensimmäisessä artikkelissa puhuttiin testosteronin nin tarpeellisuudesta miehisten ruumiinmuotojen ja sukupuoliominaisuuksien ylläpitämisessä sekä kudosten kehittymisessä.

Tämä lähde tärppäsi. Jutussa kerrotaan sekä testosteronista että anabolisista steroideista (!). Ylisuuria annoksia näitä näitä käyttävistä 20-30 prosenttiä kärsii psykiatrisen tapauksen mukaisista mielialahäiriöistä.

En kuulu noihin testosteronin vaikutusten suhteen. Muilta osin jätän asian tässä arvoimatta.

Hypomaanikoilla aallot ovat kai pitkiä. Minun aika kohtuulliset vyöryvät nopeasti.

Testosteronin täytyy olla myös uni- ja muistiongelmieni aiheuttaja. Artikkelissa mainittiin kognitiivisetkin vaikutukset. Minulle on määrätty tätä hormonia luustoni kestävyyden vuoksi.

Olen mielelläni virkeäaivoinen, mutta kohtuullisuus vuorovaikutustilanteissa lienee paikallaan. Luultavasti minun on joudun yhä sivelelmään päivittäinen annokseni vatsanahkaani. Tänään tosin olen unohtanut, enkä viitsi enää yötä vasten "nauttia" tätä vauhtiainetta. Vaimoni mielestä - kumma kyllä - geeli haisee pahalle. Minä en tunnista mitään, paitsi kerran saapuessamme kotiin, erotin jotakin kotimme tuoksussa.

Asiasta puhutaan huomenna lääkärin luona. Todistaja lähtee mukaan.

Todistaja ei lähdekään, koska minun tiputukseni alkaa muistaakseni vasta puoli kahdeltatoista.


Ei kommentteja: