Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 29. syyskuuta 2016

Lääkehuoltojärjestelmä ei toimi ihan aukottomasti

Hematologian osaston sairaanhoitaja palasi asiaan ja kertoi, että minun olisi syytä mennä apteekkiin ja pyytää tilaamaan minulle Mycostatinia Tampereelta. Korvaavan lääkkeen saamiseen minun pitäisi saada Fimean erikoislupa ja siihen menisi viikkoja.

Vaimoni oli käynyt Yliopiston Apteekissa, josta hän ei saanut lääkettä. Soitin kotiamme lähellä olevaan Herttoniemen Apteekkiin. Siellä oli tavaraa paikalla. Varasin kaksi pulloa.

Kävimme vaimoni kanssa Suomen Kirjallisuuden Seuran seminaarissa, jossa aiheena oli Elämänkerrallinen katse. Paluumatkallamme kävin apteekissa. Lääkepullojen saaminen ei ollutkaan läpihuutojuttu. Farmaseuutti näkee netistä, milloin minun on aika saada lääkettä lisää. Nyt ei ollut. Sanottiin, että en saa kelakorvausta vielä. Otan lääkettä läpinäkyvän lusikan avulla. Ilmeisesti olen ottanut liian runsaita annoksia, jopa niin ettei syntynyt vajaus kompesoidu unohtelullani. En aina muista ottaa lääkettä, jonka annostus on yksi millilitra neljä kertaa päivässä.

Olen ymmärtänyt, että lääkkeen käyttöön ei saisi tulla katkosta. Mikä neuvoksi?

Olin valmis ostamaan yhden pullon täyteen hintaan, joka oli yli 20 euroa. Farmaseutti kävi kuitenkin neuvottelemassa toisen henkilön kanssa. Tämä tuli myös juttelemaan minun kanssani. Ratkaisu oli se, että kirjoitetaan Kelalle selostus tilanteesta ja myydään pullot minulle alennettuun hintaan, joka oli vain kaksi ja puoli euroa.

Mitä näistä tapahtumista opimme? Ainakin sen, että minä ja apteekki olemme tiukassa valvonnassa, mikä johtuu tämän päivän tietotekniikan antamista mahdollisuuksista. Tässä ne palvelevat hyvää. Kauhistuttava ajatus on, että orwellilainen kaukokaihdin, vai mikä se nyt olikaan, on lähempänä kuin se oli vuonna 1984.

Toinen järjestelmien yhteistoimintaan liittyvä tuntuu olevan se, että jokin tärkeä lääke voi mennä vähiin ilman, että sille on mahdollista saada korvaava valmiste. Tosin farmaseutin mukaan Kelalta on mahdollista mahdollista saada erikoislupa pikapäätöksena yhdessä päivässä. Taitaisi tukkeutua sekin reitti, jos jokin hyvin yleisesti käytetty lääke loppuisi ja kaikki tarvitsevat joutuisivat anomaan lupaa Fimeasta.

Suosittelen muuten Herttoniemen apteekkia. Siellä on oikein hyvä palvelu.

Ei kommentteja: