Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 22. syyskuuta 2016

Erikoinen linjaus

Eilen oli mukava päivä, koska Pasilassa tapaamassa työkavereitani. Lämmitti mieltä, kun olivat niin ilahtuneita tapaamisesta. Ilo oli molemminpuolista.

Juttelin pomon kanssa. Hän kertoi, että voisin saada keväällä avoimen oppimisympäristön hommia. Yksilöllinen ohjaaminen sopisi siinäkin mielessä, että en altistu niin infektioille kuin luokkatyössä. Saan silti varmaan tuntejakin pidettäväkseni.

Kävin samalla Haaga-Helian kirjastossa selvittämässä palauttamatonta lainaa. Minut olikin jo vapautettu vastuusta. Tarjouduin maksamaan, mutta ei tarvinnut. Olin ajatellut etsiä kirjaa tavaroistani koululla. Minulle osoitetussa kaapissa oli vain osa niistä. Loput ovat luultavasti varastossa. Minun ei tarvinnut ruveta etsimään niitäkään.





Lähdin sitten kävelylenkille Pasilan suuren rakennustyömaan liepeille. Tarkoitukseni oli kuvata kohdetta blogiani varten. Kävi ilmi, että tätä projektia operoivalla yhtiöllä on aivan erilainen linja kuin Kalasataman kauppakeskusta ja tornitaloja rakentavalla. Pasilan yhtiö oli asettanut useita henkilöitä ohjaamaan kevytliikennettä työmaan liepeillä.




Kun olin tullut radan alitse, eräs ohjaaja kertoi minulle, että kuvia saa ottaa vain omaan käyttöön. Hän varmisti kuvaamisen luvallisuutta vielä ohikulkevalta työkaveriltaan, jonka oletti olevan paremmin perillä kuvausperiaatteista. Tämä sanoi, etteivät voi mitään, jos kuvataan julkisessa paikassa. Jutustelimme hetken ohjaajan kanssa.



Kun jatkoin lenkkiäni Hartwall Arenan suuntaan, pysähdyin ottamaan kuvia VR:n henkilöautojen lastauspaikan suuntaan. Sen ja pysähdysalueen välillä oleva alue on julkista tilaa. Olin ohittanut juuri erään ohjaajan. Hän huusi minulle etten saisi ottaa kuvia. Perusteluna oli, että ihmisiä ei saa kuvata työssään. Kohdealueella oli yksi ohjaaja rakennusuniformussaan. Taisi olla kypäräkin päässä. Häntä ei olisi tunnistanut juuri kukaan. Ehdin jo ottaa kuvia kuten olin ottanut edellisenkin ohjaajan luota. Tämä viimeinen kielto kuulostaa kummalliselta.

Kun olin viimeksi kuvaamassa Kalasatamassa, kysyin eräällä portilla olevilta työmiehilstä, saisinko ottaa kuvia portin sisäpuolelta. Sain luvan. Olen aiemmin saanut viestin henkilöltä, joka saattoi olla töissä Rediä rakentavan yrityksen viestinnässä. Oli jotenkin löytänyt blogini kuvat. Hän vain kommentoi, että hyviä kuvia tai sinnepäin.

Tämän sivun kuvat ovat samalta lenkiltä.


Ei kommentteja: