Pappa oli tekemässä pappojen töitä eli babysittaamassa lapsenlapsia, kun vanhemmat olivat koululla vanhempainillassa. Hyvin meni.
Tänään koin työssäni, miten se on joskus narulla työntämistä. Olin laittanut erään luokan tekemään ryhmätyötä. Se on aktivoiva menetelmä, mutta huonona puolena on siipeily. Kolmen hengen ryhmä saattaa istua hiljaisina tai kännyköihin uppoutuneina eikä kukaan tee mitään tehtävän eteen. Usein käy niin, että yksi tekee ja muut ovat mukana vain muodollisesti. Silloin oppia saa vain se yksi.
Yhden tällaisen yhdellä pyörällä ajavan kolmipyörän sain puhumalla yhteistyöhön. Toisen minun piti hajoittaa niin, että kukin saa tehdä yksin. Kun sitten näin, että yksi jäsenistä lojuu pää pöydällä ja toinenkin taisi olla aika out, tunsin hommani olevan juuri sitä narulla työntämistä.
Jossain vaiheessa tunsin sisäistä tärinää, kun tunsin itseni niin voimattomaksi ja ehkäpä harmistuneeksikin. Sain sitten nämäkin tekemään jonkin verran asian eteen, kun päästin lopputunnista sellaiset menemään, jotka olivat saaneet kohtuullisesti homman tehtyä. Siitäkin tuotoksesta saatoin päätellä, että hommaan kyllä pystyttäisiin kunhan vain ryhdyttäisiin.
Koululla on aika haastavat olosuhteet, koska rakennusyhtiö on myöhästynyt remontin saamisessa valmiiksi. Ilmastointi ei toimi ja luokissa tarkenee erinomaisesti näillä keleillä. Wi-Fi ei toimi häiriöttömästi kaikkialla. Kaikki luokkien oppilaskoneetkaan eivät toimi. Läppäreitä on vasta alettu jakaa opiskelijoille. Remontin viivästyminen heijastuu muihinkin järjestelyihin.
Samaan aikaan on aloitettu sellainen uusi käytäntö, että luokissa ei ole opettajan konetta vaan jokainen kuljettaa läppäriään ja kytkee sen aina tykkiin, kun on tarve. Se on tietysti nykyaikaa. Minä olen toivonut voivani käyttää omaa kotiläppäriäni, koska se on kevyempi kantaa ja helpompi käyttää. Koulu on tullut toivettani vastaan ansiokkaasti ja olen saanut käyttööni lisäpalikan, jolla voin kytkeä Macbookini luokkien systeemeihin. En saanut ensimmäisillä kerroilla yhteyttä toimimaan, mutta tänään se onnistui jälkimmäisessä luokassa. Tosin kiusana oli kummallinen vaiva, kun en saanut Wi-Fin kautta yhteyttä koulun nettiin vaikka muualle pääsin.
Tämä on siirtymäaikaa. Täytyy suhtautua kärsivällisesti ja improvisoida luokkatyötä tilanteen mukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti