Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 1. tammikuuta 2015

Väärissä töissä 2 a

Kerroin taannoin ensimmäisestä b-to-2 -myyntineuvottelijan paikastani, jossa lopulta päädyin kouluttajan hommiin. Tämä jälkimmäinen pestini osa jäi lyhyeksi. Olin huomannut lehdessä auki olevan paikan. Jälleen myyntineuvottelua ATK-alalla. Kyseessä oli suuren amerikkalaisen firman pienehkö suomalainen tytäryhtiö, Oy Control Data Ab. Eräs työkaverini kannusti, vaikka menestykseni ei ollut ollut hääppöinen myynnissä. Tiesin erään henkilön, joka oli töissä CDC:sa, mikä oli yhtiön lyhenne. En tuntenut häntä erityisen hyvin, mutta soitin ja hän innostui asiasta.




Hain ja pääsin haastatteluun. Ensin minun kanssani keskusteli mies, jonka nimi oli Aarne Orpana. Mainitsin hänelle, että hänen sukunimensä kuulostaa jotekin tutulta. Kerroin, että isäni on kotoisin Vpl. Pyhäjärven Rantakylästä. Aarne katsoi minua tarkkaavaisesti ja sanoi, että sieltä hänkin on kotoisin. Pieni maailma. Aarne oli ollut välillä pitkään Amerikassa.

Sitten juttelin toimitusjohtajan kanssa. Hän oli lupsakka mies, Varkauden ruotsinkielisiä. Hän kysyi, onko minua testattu. Olin ollut soveltuvuuskokeessa jossakin konsulttufirmassa, nimi oli varmaan Blanz. Toimitusjohtaja soitti sinne ja sai kuulla tulokset saman tien. Lasku tuli perässä. Hyvät olivat.

Sain paikan. Firmassa oli alle kolmekymmentä henkeä, maailmanlaajuisesti kymmeniä tuhansia. Ilmapiiri oli oikein mukava. Rento ja epämuodollinen.




CDC myi erittäin tehokkaita tietokoneita, levyasemia toisille valmistajille ja verkkopalveluja. Minun tehtävänäni oli myydä IFPS -ohjelman käyttöä Cybernet -verkon kautta. IFPS tulee sanoista Interactive financial planning system ja sitä käytettiin suunnilleen kuten taulukkolaskentaohjelmia kuten Exceliä. Minulla esittelyissä mukanani matkakirjoituskoneen tapainen pääte, joka kytkettiin kupeilla puhelimen luuriin. Soittamalla tiettyyn numeroon syntyi yhteys toimistossamme olevaan porttiin ja sitä kautta pääsi käyttämään vuorovaikutteisesti Hollannissa olevaa tietokonetta.









Edellinen myyntineuvottelijan hommani oli ollut erityisen haastava, koska minä en saanut niin
sanottuja hoitoasiakkaita. Näillä tarkoitetaan yrityksen vanhoja asiakkaita, joihin myyntineuvottelija piti yhteyttä. Tunnetusti on helpompaa saada lisäkauppaa vanhoille asiakkaille kuin saada hankituksi uusia asiakkaita. Minä sain hoitoasiakkaita ja homma alkoi sujua aika mukavasti. Sain hankituksi uusiakin asiakkaita.




Kävin Tukholman toimistossa oppimassa firman asioita. Pääsin käymään Brysselissä CDC:n myyjille tarkoitetussa seminaarissa. Aloin päästä myös palkkiomatkoille. Suuri firma järjesti sellaisia myyjille, jotka saavuttivat tavoitteensa. Joskus pomoni taisi tulkita tilannetta omalla tavallaan, jotta pääsin mukaan.


Ei kommentteja: