Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

perjantai 30. tammikuuta 2015

Terveystilannekatsaus

Kävin tänään lääkärissä. Keskusteltiin eri oireista ja niiden tilasta. Kilpirauhasarvo oli kohonnut nyt hieman kauemmaksi suotavasta alarajasta. Todettiin, että se on nyt siinä, missä voikin olla eli lääkitys pysyy ennallaan.

Lääkäri kertoi, että jonkun näkemyksen mukaan astma ei oikeastaan määrity joidenkin minimiarvojen mukaan vaan kyse on samasta asiasta silloinkin, kun arvot ovat matalat. Minulla voi siis olla astma hyvin lievässä muodossa. Olen yskinyt aika vähän, mutta se voi edelleen johtua aiemmasta "piipKävin tänään lääkärissä. Keskusteltiin eri oireista ja niiden tilasta. Kilpirauhasarvo oli kohonnut nyt hieman kauemmaksi suotavasta alarajasta. Todettiin, että se on nyt siinä, missä voikin olla eli lääkitys pysyy ennallaan.

Kuulin, että jonkun näkemyksen mukaan astma ei oikeastaan määrity joidenkin minimiarvojen mukaan vaan kyse on samasta asiasta silloinkin, kun arvot ovat matalat. Minulla voi siis olla astma hyvin lievässä muodossa. Olen yskinyt aika vähän, mutta se voi edelleen johtua aiemmasta "piiputtelustani" eli lääkityksestä. Jos yskä lisääntyy, minulla on nyt lähete valmiina testaukseen.

Minulla on ollut särjen silmät viime aikoina. Jostakin syystä yösalva ei ole enää tehonnut kuiviin silmiini. Minun täytyy käyttää sitä myös päivisin.

Lääkärin mukaan väsymystä esiintyy vähintään vuoden syövän jälkeen. Kyseeseen voisi tulla osa-aikaeläke, jos työnantaja siihen suostuu, muut työjärjestelyt tai osaaikatyökyvyttömyyseläke. Viimeistä on hankala saada. Yritetään järjestää asiasta palaveri, jossa on koulun edustajia mukana.

Opin, että osa-aikaista sairauslomaa ei voi saada ellei ole ensin ollut kymmenen päivää kokopäiväisellä sairauslomalla. Sen jälkeenkään sitä ei voi saada viittä kuukautta enempää.

Näillä mennään kuten sanotaan.

Ei kommentteja: