Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

keskiviikko 7. tammikuuta 2015

Kemoaivo harhailee


Johtuukohan vanhenemisesta vai kemoaivoista, kun osaaminen paikasta toiseen ei välillä ole helppoa. Kävin tänään autolla Itiksessä. Kun palasin, en tahtonut löytää autoamme. Menin ensin väärään kerrokseen, mutta sen hoksasin. Sitten pääsin oikeaan halliin, mutta en onnistunut saamaan autoa silmiini. Onneksi olin varautunut tähän.



Olin ottanut kuvan auton perää vastapäätä olevasta numerotolpasta. Paikkanumeron avulla löysin kärryn helposti.


Sana logo tarkoittaa yhtiön nimeä kirjoitettuna tietyllä fontilla. Itse keksitty tai mainostoimiston disainaama tyylikin käy. Arki- ja bisnespuheissa logon merkitys on väljentynyt merkitsemään kaikenlaisia yritysten ja muiden organisaatioiden symboleja.

Tässä kuvassa näemme useiden yritysten logoja, Gigantin ylimpänä.











Seuraavista kuvista näemme, miksi en pidä Gigantin logoa onnistuneena. Logon oikeassa reunassa oleva kuvaelementti aiheuttaa sekaannusta, koska se näyttää nuolenkärjeltä. Tällaisia opasteita ei katsota kuin pikaisesti vilkaisemalla. Vaikka ylemmässä kuvassa oleva Gigantin logo on alustalla, joka on selvästi vasemaan suuntaava viitta, pikavilkaisulla katsoja voi yhdistää taustaa tummemman nuolenkärjen alempiin viittoihin ja käsittää ohjeen väärin.



Gigantti on äskettäin muuttanut Itäkeskuksen Citymarketin luota sisälle Itikseen. Kun kävin ensimmäistä kertaa tässä uudessa paikassa, olin aika ulalla, kun etsin myymälää. Muistikuvat paikasta syöpyvät niin alitajuntaan, että menin täänäänkin vanhaan paikkaan. Nyt ymmärrän, mistä johtui ensi kerran etsiskelyni. Taisin tulkita logon nuolen suuntaviitaksi. Minusta on ymmärrettävää, että esimerkiksi tässä kuvassa olevan logon tulkitsee suuntaviitaksi, mitä se ei ole.




Tässä logo toimii niin kuin sen pitääkin. Nuolenkärki osoittaa suoraan myymälän oveen.



Ei kommentteja: