Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

torstai 25. elokuuta 2016

DNA:ni sekaisin?

Mitä ihmettä kantasolusiirre on saanut aikaan? Jos teettäisin geenitutkimuksen itsestäni, dna-tulokseni eivät kuulemma olisi oikeat. Veressäni on ilmeisesti uudet geenit. Tuntuu uskottavalta, mutta eipä ole tullut mieleeni. Vaihtuuhan veriryhmänikin samaksi, mikä on luovuttajalla. Kuvittelen, että kudokseni ovat entiset, mutta kuka tietää, missä niitä geenejä on? Luullakseni kaikkialla nahoissani ja niiden sisäpuolella. Jos haluaisin tietää perimästäni, näytteen pitäisi antaa miespuolinen lähisukulaiseni, siis ainoa elossa oleva veljeni. Isäkin kuulemma kävisi.

Olen kuullut, että testeistä selviää, mitä kautta äiti- ja isälinjat ovat tulleet Afrikasta. Onko minun reittini nyt muuttuneet?

Olisi pitänyt lähettää oma näyte ennen siirteen saamista. Tässä olevaisuudessa se ei ilmeisesti hyödytä. Jospa asia selviää Taivaassa ilman näytettäkin.


Minulla on hankaluus. Aivoni pommitavat iltaisin tietoisuuttani Love storyyn sopivilla repliikeillä ja episodeilla. Jos en kirjoita niitä ulos, pelkään unohtavani ne. Ne ovat mielestäni oikein kelvollista tavaraa. Tällaisessa surrauksessa ei tule uni. Olen saattanut ottaa unilääkkeen, sammuttaa valot ja vielä pitää ottaa läppäri esiin etteivät uusimmat ideat katoa.

Eilen en saanut aivojani seisautetuksi edes puolellatoista pillerillä. Vieressä nukkuu rakkaani, joka päästelee ääniä. Aina ei töniminenkään auta. Kun on hiljaista, jännitän, milloin seuraava alkaa. Minun oli otettava vielä unipillerin puolikas ennen kuin lamppu sammui.

Nyt aamulla olen hiukan zombi. Me Stepanovit lähdemme kohta uuteen yritykseen kohti Emmaa ja Rut Brykiä. En usko olevani tarpeeksi skarppi rattiin. Saara saa ajaa.

Miten tuon myöhäisen purkauksen saisi siirretyksi vaikka iltapäivän alkuun.

Minulla voi olla myös uusi lelu, josta olen innostunut. Se on novellin laajentaminen ehkä romaaniksi. Kai tämä menee ohi.

Onko minun ruuvattava vuorokausirytmiäni ja otettava tekstiä vastaan niin kauan kuin sitä tulee.

DNA:stako tämä johtuu. Onko siirteeni luovuttaja kirjailija tai lehtimies?

Ei kommentteja: