Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

tiistai 15. syyskuuta 2015

Klassisen musiikin pariin?


Olen klassisen musiikin rakastaja, mutta passiivinen. Minulla on ollut niin paljon muita puuhia, että olen tietoisesti epäpriorisoinut musiikin kuuntelemisen.

Ehkä voisin harkita asiaa uudestaan. Kuulin radiosta pätkän Edward Elgarin sellokonserttoa brittiläisen Jacqueline du Prén soittamana. Oli se niin kaunista. Kyseisellä sellistillä oli draaginen kohtalo, koska hän sairastui ms-tautiin ja joutui lopettamaan soittamisen kovin nuorena. Hänen tulkintansa sanotaan olleen ikoninen. Salaperäistä viehätystä asiaan aiheutti sekin, että säestävää orkesteria johti Daniel Barenboim, joka oli sellistin puoliso.  

Klassisen musiikin kuunteleminen voisi olla minulle sopiva tapa rentoutua. Se ei olisi intensiivistä tekemistä, johon minulla on taipumus. Klassisen musiikin kuunteleminen ei vaadi teoreettisia tietoja aiheesta, mutta antaisihan se syvyyttä. Minun sivistykseni aiheessa on aika ohut. Olen ottanut nuorena pianotunteja ja soittanut omatoimisesti klassista kitaraa. Onhan sekin toki jotakin. Osaan lukea nuotteja. 

Ei kommentteja: