Sairaan rakas elämä
Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa
lauantai 7. maaliskuuta 2015
Suunnittelua pään hajoamisen ehkäisemiseksi
Kahden viikon päästä alkaa viimeinen jakso. Silloin kemoaivoa viedään. Minulla on kahdeksan yhden opintoviikon pituista toteutusta peruskoulupohjaisille opiskelijoille. Heistä ei osaa voisi taide ja kulttuuri vähempää kiinnostaa, mutta haluaisin virittää mielenkiintoa, joka voisi syttyä joskus varttuneempana.
Nuorten kanssa työskentely sujuu parhaiten, kun antaa heille jatkuvasti tekemistä. Sehän on mitä parhainta oppimista, jos onnistuu tarjoamaan mielekkäitä tehtäviä.
Peruskoulusta tulleille opiskelijoille luennointi on melkein kuin yrittäisi viedä tukkilauttaa vastavirtaan. Niinpä en aio sitä paljoakaan tehdä. Onneksi sain kollegalta sopivasti neljä taidehistoriavideota. Aion näyttää kaikki ja kirjoituttaa niistä oppimispäiväkirjaa.
Olen tehnyt alustavat kurssisuunnitelmat puolelle kursseista ja yritän tehdä vielä loput tänään.
Helpottaisi, jos kurssit olisivat tasatahtisesti rinnakkain, mutta niin ei ole. Parilla kurssilla on kaikki tunnit maanantaisin ja ensimmäisen viikon jälkeen ei kahteen viikkoon ole maanantaisin tunteja. Osalla kurssesta on kolme tuntia aina peräkkäin, mutta osalla viikkoannos jakautuu kahteen osaan. Lukujärjestys ei ole sama aivan kaikilla viikoilla. Luokkamuutoksia saattaa tulla kesken kurssien koulun remontin vuoksi. Pitää olla skarppina, että tietää mihin milloinkin pitää mennä.
Aion käyttää oppimisalustamme blogia kaikkien tehtävien palautusten osoitteena. On toivottavasti siten helpompi arvioida kunkin tuotokset, kun ne ovat yhdessä paikassa.
Tällaisessa tilanteessa on haasteellista saada opiskelijat tietoiseksi siitä mitä milloinkin pitää tehdä ja miten rästit hoidetaan. Olen ajatellut tehdä Youtubeen ohjeistusvideoita ja linkata ne kurssiaineistoon. Toivottavasti auttaa.
Kaikkien kanssa on tarjoitus käydä taidenäyttelyssä. Saan siinä itsekin hyvän mahdollisuuden sivistyä, vaikka aika paimentamistahan nuorten kanssa taidemuseossa oleminen on. Tosin osalla tunteja on vain maanantaisin, jolloin taidemuseot eivät ole auki. Joudun tekemään tuntivaihtoja muiden opettajien kanssa tai antaa opiskelijoiden käydä omatoimisesti. Voi olla, että jokin onnistuu vain siirtämällä ajankohtaa.
Tällaisessa kokonaisuudessa on hirmuisesti säätämistä. On ensiarvoisen tärkeää, että kaikki tuotokset tulevat oppimisalustalle, kurssipäiväkirjat pysyvät ajantasalla ja että opiskelijoille on selvää mitä kurssisuorituksen saamiseen vaaditaan. En ole ennen yleensä kertonut kurssin alussa minimivaatimusta, koska osa alkaa tähdätä vain siihen. Nyt aion tämänkin kertoa heti kättelyssä. Kahdeksassa toteutuksessa on aika joukko opiskelijoita ja potentiaalinen syksyyn jäävä rästikuorma on pelottava. On syytä panostaa ohjaamisponnisteluja rästien minimoimiseen.
Viimeisen jakson aikana on syytä priorisoida tekemisensä töistä selviämiseen. Onneksi tämä on todennäköisesti viimeinen näin ankara sauma, koska syksyllä olen jo osa-aikaeläkkeellä.
Onneksi koulu on järjestänyt käyttöömme varsin hyvät työvälineet.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti